درمان پای پرانتزی

ارسال شده توسط: میثم باایمان اسکوئی دسته بندی : بیماری های زانو دیدگاه : 0 دیدگاه

3.6

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان

پای پرانتزی یک بیماری مادرزادی است که باعث تغییر شکل پا می‌شود. به طور کلی، از هر 1000 نفر، 1 فرد با ابتلای به آن متولد می‌شود. طبق آمار، احتمال اینکه پسران به پای پرانتزی مبتلا شوند، 2 برابر بالاتر از دختران است. درصد درمان این عارضه در کودکی بیشتر است و درد کمتری نیز دارد، اما درمان آن در بزرگسالان متفاوت است. وقتی فردی در بزرگسالی مبتلا به پای پرانتزی می‌شود، می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. در مقاله پیش‌ رو، در نظر داریم تا شما را با انواع روش‌های درمان پای پرانتزی بدون جراحی و علل و علائم آن آشنا کنیم. در ادامه جزئیات بیشتری را برای شما توضیح خواهیم داد.

پای پرانتزی چیست

پای پرانتزی چیست؟

کلاب فوت (ClubFoot) یا پای پرانتزی یک عارضه در پای افراد است که به تغییر شکل آن‌ منجر می‌شود. در این پدیده، تاندون‌هایی که ماهیچه‌های ساق پا را به پاشنه متصل می‌کنند خیلی کوتاه و سفت هستند که در نتیجه، پا را از فرم طبیعی خود خارج می‌کنند. این بیماری می‌تواند خفیف یا شدید باشد و یک یا هر دو پا را تحت تأثیر قرار دهد. پای پرانتزی برای نوزادان یا کودکان دردناک نیست، زیرا در سنین پایین که استخوان‌بندی کودک همچنان در حال رشد و تغییر است، درمان راحت‌تر انجام می‌پذیرد. اگر این پدیده به‌موقع درمان نشود موجب تغییر شکل پا، محدودیت‌های فیزیکی همراه با درد برای فرد خواهد بود.

بیشتر بخوانید: درمان دررفتگی مادرزادی لگن

علائم پای پرانتزی چه هستند؟

عارضه پای پرانتزی در بزرگسالان علائم مختلفی دارد، از جمله:

• پا از حد معمول کوچک‌تر یا لاغرتر می‌شود.
  • قسمت جلویی پا به سمت داخل تغییر شکل می‌دهد.
  • بین دو پا (و دو زانو) شکل یک دایره پرانتزی را به خود می‌گیرد.
  • احساس گزگز یا سوزش در نواحی مختلف پا، به‌ویژه زانو حس می‌شود.
  • فرد به سختی راه می‌رود و احساس درد دارد.
  • تورم، قرمزی، گرمای غیرطبیعی و سفتی در نواحی مختلف پا حس می‌شود.

در صورت مشاهده این علائم، پیشنهاد می‌کنیم در اسرع وقت به یک جراح و متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. دکتر میثم با ایمان اسکوئی با بیش از 10 سال تجربه، یکی از معتبرترین کلینیک‌های درمانی در زمینه بیماری‌های ارتوپدی و جراحی‌های مفصلی در تهران را دارد که می‌توانند علاوه بر تشخیص بیماری، به شما در درمان مؤثر پای پرانتزی نیز کمک کنند.برای رزرو نوبت با شماره های  02186081971 | 02186081671  تماس بگیرید و یا از طریق پر کردن فرم زیر با ما در ارتباط باشید.

روش تشخیص پای پرانتزی

به طور معمول، پزشک شرح حال بیمار را می‌گیرد، معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و از او می‌خواهد تا تصویربرداری با اشعه ایکس در حالت ایستاده را از لگن تا مچ پا انجام دهد. روش تشخیص پای پرانتزی به کمک عکس رادیولوژی دقیق‌تر صورت می‌گیرد و به متخصص ارتوپد کمک می‌کند تا نقطه دقیق درد و ناهنجاری در پا را بهتر تعیین کند و درمان را بر طبق آن پیشنهاد دهد.

تفاوت پای پرانتزی و زانوی ضربدری

زانوی ضربدری وضعیتی است که در آن زانوها به سمت داخل خم می‌شوند و حتی زمانی که فرد با پاهای باز از هم ایستاده، باز هم (به شکل ضربدر) به یکدیگر برخورد می‌کنند. نیروی زیادی که به قسمت بیرونی پاها وارد می‌شود، با گذشت زمان باعث درد، آسیب به مفاصل و ابتلا به آرتروز زانو می‌شود. پای پرانتزی یا زانوی پرانتزی یک ناهنجار است که پاهای فرد به شکل پرانتز از هم باز هستند، زانو به سمت بیرون یا داخل چرخیده و در راه رفتن مشکل ایجاد می‌کند. هر دو این عارضه‌ها می‌توانند مادرزادی باشند یا در طول زمان به وجود آیند، اما مهم این است که درمان سریع‌تر صورت گیرد تا به موارد حادتر منتهی نشود.

برای مطالعه بیشتر: جراحی آرتروسکوپی زانو

علت پرانتزی شدن پا در بزرگسالی

پای پرانتزی در بزرگسالانی شایع است که این عارضه در کودکی‌شان تشخیص داده نشده یا تحت درمان قرار نگرفته‌اند. در برخی موارد، این بیماری زمینه ارثی دارد و ممکن است در بزرگسالی خود را نشان دهد. به‌علاوه، بی‌تحرکی زیاد، انجام یک حرکت پا به صورت متوالی و تکراری، حرکات ورزشی سنگین یا جراحت و صدماتی که به پا وارد می‌شود امکان پرانتزی شدن پا را به دنبال دارند. نکته مهم در پرانتزی شدن پا در بزرگسالی این است که به تعویق انداختن درمان آن به مشکلات جدی‌تری منجر می‌شود. مشکلاتی مانند:

• آرتروز پیش‌رونده زانو
    • ناتوانی در راه رفتن
    • ایجاد مشکلات حاد در لگن، ساق و پاشنه پا

در این صورت ممکن است به جراحی‌های سنگین برای تعویض مفصل و تنظیم مجدد زانو نیاز پیدا کنید، پس درمان پای پرانتزی را جدی بگیرید.

پیشنهاد سردبیر برای مطالعه بیشتر: جراحی تعویض مفصل ران

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی

درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بستگی به شدت مشکل و علت آن دارد. اگر علائم شما خفیف هستند، ممکن است با استراحت و بهره‌گیری از روش‌های موضعی بهبود یابند. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به فیزیوتراپی یا داروهای ضدالتهابی داشته باشید. همچنین، اهمیت دارد که فعالیت‌های ورزشی و فشار زیاد را بر روی پاها کاهش دهید تا از تشدید علائم جلوگیری کنید. برای جلوگیری از این مشکل نیز می‌توانید از کفش‌های مناسب و وسایل پشتیبانی مانند زیره‌های نرم و زانو بندها استفاده کنید. اگر اضافه‌وزن دارید، تلاش کنید تا وزن خود را کاهش دهید. در ادامه، به دیگر روش‌های درمان پای پرانتزی در بزرگسالان بدون جراحی می‌پردازیم.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: زندگی بعد از تعویض مفصل لگن

درمان پای پرانتزی با فیزیو تراپی

درمان پای پرانتزی با فیزیوتراپی

فیزیوتراپیست‌ها نقشی حیاتی در درمان پای پرانتزی دارند. برخی از روش‌های فیزیوتراپی برای معالجه پای پرانتزی موارد زیر هستند:

• ماساژ نقطه‌ای پا
    • سرما درمانی
    • گرما درمانی
    • تمرین‌های کششی و تقویت عضلات
    • آب‌درمانی

مشکل تعدادی از بیماران با روش‌های معمول حل می‌شود. بیمارانی که نیاز به جراحی دارند می‌توانند از فیزیوتراپی برای توان‌بخشی بهره ببرند.

درمان پای پرانتزی با ورزش

ورزش‌ درمانی را می‌توان یکی مؤثرترین روش‌های درمانی در نظر گرفت. از تمرین‌هایی که برای درمان پای پرانتزی با ورزش استفاده می‌شود، به شرح زیر هستند:
    1) ماساژ افقی و عرضی پا
    2) حرکات پلانتار فلکشن و دورسی فلکشن پا
    3)حرکت دورانی مچ پا
    4) شوک دادن به پا و مچ پا با ضربات آهسته

انجام این حرکات ورزشی هم توسط فیزیوتراپیست انجام می‌شود و هم به خود فرد آموزش می‌دهند تا در منزل نیز بتواند از تمرین‌ها استفاده کند.

هزینه جراحی پای پرانتزی

هزینه جراحی پای پرانتزی متغیر است و به عوامل مختلفی مانند مکان، تجهیزات پزشکی مورد نیاز، تجربه و مهارت پزشک و همچنین وضعیت بیمار بستگی دارد. برای اینکه بتوانید از هزینه‌های دقیق جراحی مطلع شوید، می‌بایست ابتدا معاینه شوید تا با انتخاب بهترین گزینه برای درمان پای پرانتزی بتوانید از پزشک مشاوره بگیرید. کلینیک ارتوپدی دکتر میثم اسکویی با دارا بودن تجهیزات پیشرفته و تیم پزشکی متخصص، به بیماران خدمات درمانی با کیفیت و حرفه‌ای ارائه می‌دهد. دکتر میثم اسکویی با بیش از 10 سال سابقه در زمینه جراحی‌های ارتوپدی، و متخصص و جراح زانو در تهران توانسته است به دستاوردهای بسیاری در این حوزه دست یابد. از جمله خدماتی که این کلینیک ارائه می‌دهد می‌توان به جراحی‌های مفصلی، تعویض مفصل، جراحی‌های آسیب‌های ورزشی، درمان کمر درد، درمان شکستگی لگن و آسیب‌های فشاری اشاره کرد. شما می‌توانید هرروز جهت رزرو نوبت درمان پای پرانتزی در کلینیک دکتر اسکویی با شماره های 02186081971 | 02186081671  تماس بگیرید و از خدمات حرفه‌ای ما بهره ببرید.

سؤالات متداول راجع به درمان پای پرانتزی

آیا پای پرانتزی ارثی است؟

بیماری پای پرانتزی در اکثر موارد مادرزادی است، اما ممکن است در سال‌های بعد از تولد، به صورت ارثی و ژنتیکی نیز خود را نشان دهد.

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی چند سالگی است؟

بهترین سن برای درمان پای پرانتزی از دو هفته بعد از تولد است. اگر معالجه در سال‌های اولیه تولد صورت نگرفت، بهتر است فرد برای جلوگیری از مشکلات جانبی در هر سنی اقدام به درمان کند.

برای درمان پای ضربدری به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان پای پرانتزی و پای ضربدری به متخصص و جراح ارتوپدی مراجعه کنید. یکی از بهترین متخصصان ارتوپد در تهران دکتر میثم اسکویی است.

درمان پای پرانتزی چقدر طول میکشد؟

درمان پای پرانتزی در کودکان بین 6 تا 8 هفته طول می‌کشد و در بزرگسالان بین 4 تا 5 سال. در صورت درمان پای پرانتزی با جراحی، فرد بعد از 3 ماه می‌تواند به امور روزمره خود ادامه دهد.

منابع: https://www.nhs.uk/conditions/club-foot/