جراحی تعویض مفصل لگن

ارسال شده توسط: میثم باایمان اسکوئی دسته بندی : جراحی دیدگاه : 12 دیدگاه

تعویض مفصل لگن که به آن آرتروپلاستی لگن هم گفته می‌شود، یک روش جراحی برای بهبود افراد مبتلا به شکستگی و ناهنجاری‌های لگن است. در این جراحی قسمت‌هایی از مفصل با ایمپلنت مصنوعی جایگزین می‌شود. مفصل لگن از یک قسمت توپی شکل (در بالای استخوان ران، که به عنوان استخوان ران هم شناخته می‌شود) و یک قسمت حفره مانند (به آن استخوان لگن گفته می‌شود) تشکیل شده است. جراحی تعویض مفصل لگن شامل تعویض یک یا هر دو قسمت است. هدف از جراحی تعویض مفصل لگن و تعویض مفصل هیپ این است که فرد بیمار بتواند فعالیت‌های روزانه خود را بدون درد انجام دهد.

چه افرادی به عمل تعویض مفصل لگن نیاز پیدا می کنند؟

در صورت وجود درد، التهاب و آسیب قابل توجه در ناحیه لگن، بیمار نیاز به عمل تعویض مفصل لگن پیدا خواهد کرد. شکستگی لگن در سالمندان و همچنین شکستگی استابولوم و شرایط محیطی در به وجود آمدن التهاب و درد در این ناحیه دخیل هستند. لازم به ذکر است افرادی که در کودکی دچار دررفتگی مادرزادی لگن شده و درمان مناسبی دریافت نکرده اند نیز جزو افراد نیازمند به عمل تعویض مفصل لگن حساب می‌شوند.در ادامه بعضی از مواردی که نیاز به جراحی مفص لگن دارند را ذکر کرده ایم که عبارتند از:

آرتروز: استئوآرتریت باعث از بین رفتن غضروف نرم انتهای استخوان‌ها شده و می‌تواند باعث ایجاد آسیب جدی در فرد بیمار شود.
روماتیسم فصلی: آرتریت روماتوئید که در اثر فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی ایجاد می‌شود، باعث ایجاد نوعی التهاب شده که می‌تواند غضروف و گاهی اوقات استخوان زیرین آن را دچار فرسایش کند، در این شرایط بیمار نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن پیدا خواهد کرد.
استئونکروز: اگر به دلیل شکستگی یا دررفتگی، خون به قسمت توپی مفصل ران نرسد، استخوان از بین رفته و تغییر شکل می‌دهد.
شکستگی: در صورت شکستگی جدی و آسیب دیدن لگن، ممکن است بیمار نیاز به جراحی تعویض مفصل لگن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: درمان شکستگی لگن بدون جراحی

عمل تعویض مفصل لگن

چه زمانی برای تعویض مفصل لگن به پزشک مراجعه کنم؟

هنگامی که کیفیت زندگی بیمار به دلیل درد مفصل لگن کاهش یابد، ممکن است زمان تعویض مفصل لگن فرا رسیده باشد. علائم رایج عبارت‌اند از:
1) ناتوانی در داشتن خوابی آرام به دلیل درد مفصل لگن
2) بلند شدن از حالت نشسته به دشواری صورت بگیرد.
3) مشکل در انجام کارهای ساده مانند پوشیدن لباس یا بالا رفتن از پله‌ها
4) دردی که منجر به مختل شدن عملکرد فرد شود.

اگر درد غیرقابل تحملی را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشک در ابتدا از درمان‌های دیگری مانند دارو یا فیزیوتراپی پیشنهاد کند. در صورت درمان نشدن، انجام جراحی تعویض مفصل لگن ضروری است.

البته باید این نکته را در نظر داشت که جراحی تعویض مفصل لگن محدودیت سنی ندارد و پس از اتمام سن رشد قابل انجام است.

«برای مطالعه بیشتر میتوانید مطلب (هزینه عمل سیاه شدن استخوان لگن) را نیز مطالعه نمایید.»

مدت زمان عمل تعویض مفصل ران

یکی از سؤالات رایج این است که «جراحی تعویض مفصل لگن چقدر طول می‌کشد؟» جراحی کامل تعویض مفصل لگن حدود 1 ساعت و نیم طول می‌کشد و اکثر بیماران نیز یک یا دو روز پس از عمل در بیمارستان می‌مانند و دوران ریکاوری را می‌گذرانند.

مدت زمان عمل تعویض مفصل ران

مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

توان‌بخشی بیمار ظرف 24 ساعت بعد از جراحی آغاز می‌شود. فیزیوتراپیست کمک می‌کند تا بیمار بنشیند، از تخت خواب پایین بیاید و کارهای خود را از سر بگیرد. اکثر بیماران بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، طی یک یا دو روز پس از جراحی به کمک عصا و واکر راه می‌روند. با پیشرفت بهبودی، مسافت و دفعات پیاده‌روی افزایش می‌یابد. در اکثر اوقات بیمار در روز سوم مرخص می‌شود و فیزیوتراپی در خارج از بیمارستان به مدت 6 تا 8 هفته ادامه پیدا خواهد کرد. پس از طی شدن این دوره، اکثر بیماران قادر به انجام فعالیت‌های روزمره و بازگشت به زندگی پیشین خود هستند.

عوارض تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن یک جراحی بسیار ایمن بوده و کم عارضه است. اما به هر حال هر جراحی ممکن است خطراتی داشته باشد. عوارض تعویض مفصل لگن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

لخته شدن خون: پس از جراحی ممکن است لخته در وریدهای پا ایجاد شود. داروهای رقیق‌کننده خون می‌توانند باعث کاهش این خطر شوند.
عفونت: عفونت یکی از جدی‌ترین عوارضی بوده که ممکن است در طی جراحی تعویض مفصل لگن رخ دهد. عفونت می‌تواند در محل برش و در بافت عمیق نزدیک لگن ایجاد شود. بیشتر عفونت‌ها با آنتی بیوتیک درمان می‌شوند، اما اگر عفونت حاد باشد، ممکن است نیاز به جراحی مجدد باشد.
شکستگی: در حین جراحی تعویض مفصل لگن، ممکن است قسمت‌های سالم مفصل لگن و ران شکسته شوند. گاهی اوقات شکستگی‌ها کوچک بوده و خودبه‌خود ترمیم می‌شوند، اما شکستگی‌های بزرگ نیاز به تثبیت دارد.
دررفتگی: در بعضی از موارد، مفصل ایمپلنت از موقعیت خود جابجا می‌شود، این عارضه ممکن است در چند ماه اول پس از جراحی رخ دهد. اگر لگن دچار دررفتگی شود، می‌توان به کمک بریس، مفصل لگن را در موقعیت صحیح خود نگه داشت. اگر دررفتگی به کمک بریس درمان نشد، ممکن است برای تثبیت آن نیاز به جراحی باشد.
تغییر طول پا: جراحان متخصص و ماهر، برای جلوگیری از این مشکل اقداماتی را انجام می‌دهند، اما گاهی اوقات لگن جدید، ممکن است باعث شود یک پا کوتاه‌تر از پای دیگر به نظر برسد. به دلیل انقباض عضلات اطراف لگن، این عارضه پیش می‌آید.

زندگی بعد از تعویض مفصل لگن

بهبودی کامل پس از تعویض مفصل لگن از فردی به فرد دیگر متفاوت است، با این حال اکثر افراد سه ماه بعد از جراحی وضعیت خوبی دارند. بهبودی کامل ممکن است تا یک سال پس از جراحی ادامه یابد. جراحی تعویض مفصل لگن باعث کاهش درد شده و دامنه حرکتی بیمار را افزایش می‌دهد. بهتر است بیمار بعد از انجام عمل از فعالیت‌های پرتحرک مانند دویدن یا بازی والبیال و بسکتبال خودداری کند، زیرا روی مفصل مصنوعی فشار وارد می‌شود. با گذشت زمان، بیمار می‌تواند کم کم در فعالیت‌های ورزشی سبک مانند شنا و دوچرخه‌سواری شرکت کند.

باور غلطی است که فکر کنیم فرد پس از عمل تعویض لگن قادر نخواهد بود به فعالیت های قبل از جراحی برگردد و با محدودیت هایی زیادی روبرو می‌شود. در صورتی که بیمار بعد از تعویض مفصل لگن به راحتی می‌تواند سایر فعالیت های خود را از سر بگیرد به شرط آنکه تمامی نکات و اقدامات مهم بعد از عمل تعویض لگن را انجام دهد.از آنجایی که پروتز جای‌گذاری شده در لگن یا همان لگن مصنوعی دارای سیستمی است که اگر تحت فشار باشد دچار فرسودگی و آسیب میشود باید مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید.

طول درمان نقاهت عمل تعویض لگن به روش جراحی و سن بیمار و موارد دیگر بستگی دارد به همین علت معمولا جراح ارتوپد زمان بهبود نسبی را تا 6 هفته در نظر می‌گیرد.بعد از گذشت دوره بافت های اطراف مفصل تا حدودی ترمیم و بازسازی می‌شوند.

ممکن است در اثر رعایت نکردن و فشار بیش از حد آوردن دچار در رفتگی لگن شوید بنابراین تمام نکات و تجویز های پزشک برای مراقبت های بعد از جراحی تعویض مفصل لگن را رعایت کرده و تحت نظر پزشک خود باشید.

پیشنهاد سردبیر: در رفتگی مادرزادی لگن

مراقبت های بعد از جراحی تعویض لگن

مراقبت های لازم بعد از جراحی تعویض لگن

1) در صورت امکان از میز و صندلی برای غذا خوردن و حتی نماز خواندن استفاده کنید.

2) از انجام فعالیت های سنگبن ورزشی مانند فوتبال و بسکتبال و غیره اجتناب کنید.میتوانید در این مدت برای افزایش تحرک پیاده‌روی آهسته و شنا و آب‌درمانی را امتحان کنید.

3) از بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن زیاد اجتناب کنید زیرا باعث افزایش خطر و آسیب در رفتگی مفصل مصنوعی میشود.

4) تا حد امکان برای بلند شدن و نشستن از وسایل کمکی مانند عصا و واکر استفاده کنید.

5) از رفتن به سفرهای طولانی که مجبور به نشستن در مدت زمان زیادی است اجتناب کنید.

6)هنگام نشستن بر روی صندلی از خم شدن به سمت جلو خودداری کنید.

7)دارو و مسکن هایی که پزشک و جراح ارتوپد برای شما تجویز کرده است را طبق برنامه مصرف نمایید.

8) زمان خوابیدن از یک بالش بین زانو ها استفاده کنید.

9) از چرخش پاها به داخل هنگام خوابیدن به شدت اجتناب کنید.

10) بالارفتن و پایین آمدن از پله ها را تا جایی که امکان دارد کم و یا قطع کنید.

11) از نشستن به حالت 90 درجه خودداری کنید.

با رعایت نکات بالا و سایر مراقبت هایی که پزشک و جراح ارتوپد شما تجویز میکند می‌توانید روند بهبود خود را کاهش داده وهر چه زودتر فعالیت های خود را از سر بگیرید.زندگی بعد از تعویض مفصل لگن کیفیت زندگی قبل از جراحی را نخواهد داشت و همواره باید مراقب حرکات و سلامتی خود باشید.

جراحی تعویض مفصل لگن

تعویض مفصل لگن یک جراحی برای کاهش درد و بازگشت به فعالیت‌های روزمره است. البته باید توجه داشته باشید که همه به نتایج یکسانی دست پیدا نمی‌کنند، زیرا انتخاب پزشک متخصص برای جراحی تعویض مفصل لگن بسیار اهمیت دارد. دکتر میثم با ایمان اسکویی با بیش از 10 سال سابقه و استفاده از تکنیک‌های ارتوپدی به‌روز دنیا، یکی از بهترین جراحان مفصل لگن و فوق تخصص و جراح لگن در تهران هستند. جهت رزرو نوبت در کلینیک دکتر اسکویی می‌توانید با شماره تماس  02186081971 | 02186081671  بگیرید یا فرم زیر را پرکنید.

جراحی تعویض کامل مفصل لگن چقدر موفقیت آمیز است؟

به طور کلی، میزان موفقیت جراحی تعویض مفصل لگن بالاست. حدود 95 درصد بیماران از درد لگن تسکین می‌یابند و 90 درصد از ایمپلنت‌ها تا 10 سال بعد از جراحی دوام می‌آورند. در8/98 درصد افراد، توانایی حرکت آن‌ها بهبود خواهد یافت.

ماندگاری ایمپلنت مصنوعی چقدر است؟

به طور کلی، پروتز تعویض مفصل لگن، بین 10 تا 20 سال ماندگار است و برخی از آن‌ها بیشتر از این هم دوام می‌آورند. ماندگاری ایمپلنت به نوع ایمپلنت و سن بیمار بستگی دارد. طی تحقیقات در71 تا 94 درصد از بیماران 55 ساله به بالا، بعد از گذشت 15 سال ایمپلنت‌هایشان همچنان خوب کار می‌کند و از آن راضی هستند. هنگامی که کارایی ایمپلنت از بین رفت تعویض مجدد مفصل لگن انجام خواهد شد.

آیا می‌توان از گیت امنیتی فرودگاه رد شد؟

بله. دستگاه‌های امنیتی فرودگاه می‌توانند ایمپلنت را تشخیص دهند. بهتر است که مسئول گیت را از اینکه عمل تعویض مفصل لگن انجام داده‌اید مطلع کنید.

تا چند روز بعد از جراحی تعویض مفصل لگن می‌توانم رانندگی کنم؟

اکثر بیماران می‌توانند تا 6 هفته پس از جراحی، رانندگی را از سر بگیرند.

دیدگاه (12)

• دانشور پاسخ

سلام وقتتون بخیر هزینه عمل تعویض مفصل لگن در کلینیک دکتر چقدر میشه؟ با بیمه تکمیلی هم قرار داد دارید؟

دسامبر 18, 2023 در 4:36 ب.ظ
      • OptiAdmin پاسخ

سلام وقت بخیر برای اطلاع از هزینه جراحی تعویض مفصل لگن و نحوه قرارداد با بیمه های تکمیلی لطفا تماس بگیرید.

ژانویه 7, 2024 در 5:45 ب.ظ
    • تینا پاسخ

سلام.وقتتون بخیر دوره نقاهت جراحی تعویض مفصل لگن چقدر طول میکشه؟

ژانویه 2, 2024 در 5:04 ب.ظ
      • OptiAdmin پاسخ

سلام وقت بخیر. دوره نقاهت جراحی تعویض مفصل لگن به طور معمول 3 الی 5 ماه است که بستگی به سلامت عمومی فرد و روند ترمیم و باسازی بافت و عضلات لگن دارد. هم چنین با رعایت تمامی نکات و تجویز های پزشک و انجام کامل دوره های فیزیوتراپی زمان بهبودی کاهش می یابد.

ژانویه 9, 2024 در 5:32 ب.ظ
    • علی پاسخ

سلام عمل تعویض مفصل لگن برای شکستگی لگن در تصادف هم انجام میشه؟ هزینه جراحی تعویض مفصل لگن در مطب دکتر چقدره؟

ژانویه 3, 2024 در 4:55 ب.ظ
      • OptiAdmin پاسخ

سلام وقت بخیر. جراحی تعویض مفصل لگن برای شکستگی در تصادف هم انجام میشود. پزشک با توجه به شدت شکستگی درمان مناسب را تجویز میکند.برای اطلاع از نحوه قرارداد با بیمه ها و هزینه جراحی تعویض مفصل لگن لطفا تماس بگیرید.

ژانویه 7, 2024 در 5:51 ب.ظ
    • جمالی پاسخ

سلام خسته نباشید.برای عمل تعویض لگن تا چه مدت نباید راه رفت؟ استفاده از عصا و واکر تا چه مدتی هست؟

ژانویه 6, 2024 در 4:51 ب.ظ
      • OptiAdmin پاسخ

سلام وقت بخیر.بعد از جراحی تعویض مفصل لگن تا یک هفته باید در منزل استراحت کنید و روند بهبود فرد پس از عمل مفصل لگن طی 2 الی 6 هفته به طول می انجامد.تا هنگام بهبودی نسبی از عصا و واکر برای انجام فعالیت و حرکت کردن استفاده کنید.انجام تمرینات فیزیوتراپی را بهبودی کامل توصیه میشود.

ژانویه 7, 2024 در 5:39 ب.ظ
    • جواد پاسخ

درود برای جراحی تعویض لگن با بیمه های مسلح و یا آسیا قرارداد دارید؟

آوریل 16, 2024 در 4:15 ب.ظ
      • میثم باایمان اسکوئی پاسخ

سلام وقت شما بخیر. برای اطلااع از طرف قرار داد کلینیک با بیمه های تکمیلی با شماره های کلینیک تماس بگیرید تا در این زمینه راهنمایی بهتری برای شما انجام شود.

آوریل 17, 2024 در 10:49 ق.ظ
    • فریبا پاسخ

جراحی تعویض مفصل لگن برای فرد سالمند 78 ساله خیلی سخته. برای مراقبت از این افراد باید صبر داشته باشید.

آوریل 17, 2024 در 11:50 ق.ظ