دررفتگی مادرزادی لگن

بیماری دررفتگی مادرزادی لگن

دررفتگی مادرزادی لگن یا Congenital hip dislocation (CHD) زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های مفصل ران به‌درستی روی لگن قرار نگیرند. این حالت باعث ناپایداری و در رفتگی وضعیت لگن خواهد شد. اگر این بیماری در کم‌تر از 6 ماهگی نوزاد، تشخیص و درمان شود، اکثر نوزادان هیچگونه عوارضی را در بزرگ‌سالی تجربه نخواهند کرد. کودکان و بزرگ‌سالان نیز ممکن است دچار بیماری در رفتگی مادر زادی لگن شوند، اما شیوع کم‌تری دارد.برای درمان دررفتگی لگن در بزرگسالان جراحی تعویض مفصل ران انجام می‌شود.

تصویر کامیکی از پزشک که نوزاد را در آغوش گرفته است با عنوان علت دررفتگی مادرزادی لگن

علت دررفتگی مادرزادی لگن

دررفتگی مادرزادی لگن یا دیسپلازی تکاملی لگن یک بیماری است که در آن مفصل ران به طور کامل شکل نگرفته و یا به درستی در حفره استخوان لگن قرار نگرفته است. این بیماری در دختران بیشتر از پسران است و می‌تواند در هر دو لگن یا فقط یک لگن رخ دهد.اگر حفره‌ی مفصل ران، کم‌عمق باشد یا سر استخوان ران شکل غیرمعمولی داشته باشد، می‌تواند باعث ایجاد بیماری در رفتگی مادرزادی لگن شود. اکثر افراد مبتلا، با این بیماری متولد می‌شوند. علت بیماری می‌تواند به عوامل ژنتیکی، محیطی و هورمونی مربوط باشد. که در ادامه به علت دررفتگی مادرزادی لگن می‌پردازیم.

علل دررفتگی مادرزادی لگن

علل دررفتگی مادرزادی لگن هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما عوامل متعددی می‌توانند در بروز آن نقش داشته باشند، از جمله:

1) ژنتیک

سابقه خانوادگی دررفتگی مادرزادی لگن، یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به این بیماری است. اگر یکی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا باشد، خطر ابتلا به این بیماری در فرزند شما 4 تا 8 برابر بیشتر از افراد عادی است.

مطالعات نشان داده است که چندین ژن ممکن است در بروز دررفتگی مادرزادی لگن نقش داشته باشند. این ژن‌ها می‌توانند بر شکل‌گیری مفصل ران یا بر شل شدن رباط‌ها و عضلات لگن تأثیر بگذارند.

2) عوامل هورمونی

هورمون‌های زنانه، مانند پروژسترون، می‌توانند در شل شدن رباط‌ها و عضلات لگن نقش داشته باشند. این شل شدن می‌تواند خطر دررفتگی لگن را افزایش دهد.

به همین دلیل، دررفتگی مادرزادی لگن در دختران بیشتر از پسران است. همچنین، در برخی موارد، دررفتگی لگن در دوران بلوغ یا بارداری رخ می‌دهد که به دلیل افزایش سطح هورمون‌های زنانه است.

3)  محدودیت فضای رحم

اگر فضای رحم در دوران بارداری محدود باشد، ممکن است لگن جنین به طور کامل شکل نگیرد. این محدودیت می‌تواند به دلیل موارد زیر باشد:

• بارداری دوقلویی یا چندقلویی
  • وجود فیبروم رحم
  • ناهنجاری‌های رحم
  • کاهش مایع آمنیوتیک

4) موقعیت قرارگیری جنین:

اگر جنین در دوران بارداری به طور مداوم در یک وضعیت خاص قرار داشته باشد، ممکن است لگن به طور کامل شکل نگیرد.

علائم در رفتگی لگن در کودکان

به‌طورکلی تشخیص بیماری، در مراحل اولیه رشد نوزادان فقط با ویزیت پزشک متخصص امکان‌پذیر است. بااین‌حال شایع‌ترین علائم در نوزادان عبارت‌اند از:

• بالا و پایین بودن یک پا نسبت به پای دیگر
  • پوست چین خورده و خشک در اطراف ران و باسن
  • تحرک کم در یک پای نوزاد

اگر کودک شما توانایی راه رفتن داشته باشد، شایع‌ترین علائم شامل موارد زیر است:

• ممکن است کودک تمایل داشته باشد پاهایش را به طور مداوم در وضعیت خاصی (مانند خمیده یا باز شده) نگه دارد.
  • طول پاهای کودک متفاوت است.
  • احتمالاً کودک به دشواری حرکت می‌کند و هنگام راه رفتن در مقایسه با هم‌سن و سالانش مشکل داشته باشد.

تمامی علائم نسبی هستند و ممکن است یک کودک، هیچ نشانه‌ای نداشته باشد؛ اما به بیماری دررفتگی مادرزادی لگن مبتلا باشد.

پیشنهاد سردبیر: درمان شکستگی لگن

تصویر کامیکی از پزشک و استخوان لگن با عنوان زمان تشخیص و درمان دررفتگی مادرزادی لگن

زمان تشخیص و درمان دررفتگی لگن نوزاد

دررفتگی مادر زادی لگن، در اکثر نوزادان زیر 6 ماه به راحتی قابل درمان است. حتی ممکن است پزشک بلافاصله پس از تولد نوزاد، بیماری دررفتگی مادرزادی لگن را تشخیص دهد. تشخیص و درمان زودهنگام بیماری به‌شدت اهمیت دارد زیرا هر چه تشخیص زودتر انجام شود، مراحل درمان نیز راحت‌تر انجام خواهد شد. بهترین نتایج درمان در رفتگی مادرزادی لگن هنگامی رخ می‌دهد که در مراحل اولیه‌ی رشد کودک تشخیص داده شود. در صورت وجود علائم مشکوک، پزشک برای تشخیص از سونوگرافی و پرتونگاری استفاده می‌کند. چنانچه بیماری در زیر 6 ماهگی نوزاد شناسایی شود، برحسب تشخیص پزشک ممکن است بریس پاولیک هارنس تجویز شود. بریس یک وسیله به شکل کمربند است و کمک می‌کند تا هم‌زمان با رشد بدن نوزاد، مفصل لگن‌ها به شکل طبیعی خود برگردند. بریس برای نوزادان بزرگ‌تر از 6 ماه به‌خوبی پاسخگو نیست، به همین دلیل پزشک ممکن است استخوان‌ها را در موقعیت مناسب قرار دهد و سپس با گچ گرفتن، پاها را برای چندین ماه ثابت نگه دارد. یکی دیگر از روش‌های رایج فیزیوتراپی است. فیزیوتراپ حرکات کششی را برای تقویت عضلات اطراف ران نوزاد انجام می‌دهد. درصورتی‌که تشخیص دیرهنگام داده شود یا سایر درمان‌ها مؤثر نباشند، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند.

شما میتوانید جهت رزرو نوبت و مشاوره برای درمان با دکتر اسکویی فوق تخصص و جراح لگن در تهران تماس بگیرید. و یا فرم زیر را پر کرده تا همکاران ما برای رزرو نوبت با شما تماس حاصل کنند.

درمان دررفتگی مادرزادی لگن نوزاد با پوشک

در گذشته، برخی از پزشکان معتقد بودند که می‌توان دررفتگی مادرزادی لگن نوزاد را با بستن دو پوشک بزرگ در دو طرف پاهای نوزاد درمان کرد.
    این روش درمانی بر اساس این فرض بود که پوشک‌های بزرگ پاهای نوزاد را به طور گسترده‌ای باز نگه می‌دارند و این امر باعث می‌شود که سر استخوان ران به طور طبیعی در حفره استابولوم قرار گیرد.

با این حال، مطالعات متعدد نشان داده‌اند که این روش درمانی موثر نیست. در واقع، استفاده از این روش درمانی ممکن است خطر ابتلا به مشکلات دیگری مانند کوتاهی پا، لنگیدن و آسیب به مفصل لگن را افزایش دهد.

در حال حاضر، درمان استاندارد برای دررفتگی مادرزادی لگن نوزاد استفاده از دستگاهی به نام پاولیک هارنس است. پاولیک هارنس یک وسیله ارتوپدی است که پاهای نوزاد را در موقعیتی قرار می‌دهد که باعث می‌شود سر استخوان ران به طور طبیعی در حفره استابولوم قرار گیرد. پاولیک هارنس معمولاً به مدت 6 تا 12 ماه استفاده می‌شود.

در موارد نادر، ممکن است نیاز به جراحی برای اصلاح دررفتگی مادرزادی لگن باشد. جراحی معمولاً در کودکانی که درمان غیر جراحی برای آنها موفقیت آمیز نبوده است یا در کودکانی که در سنین بالاتر هستند انجام می‌شود.

بنابراین، اگر نوزاد شما مبتلا به دررفتگی مادرزادی لگن است، مهم است که با پزشک متخصص خود در مورد بهترین گزینه درمانی صحبت کنید.

پیشنهاد سردبیر: درمان پای پرانتزی

آیا درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با جراحی است؟

برای پاسخ به سوال آیا درمان دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان با جراحی است؟ باید گفت که درمان دررفتگی در کودکان با توجه به سن هر نوزاد و شدت بیماری متفاوت است.با توجه به پیشرفت بیماری پزشک و جراح ارتوپد روش های درمانی مختلفی را تجویز می‌کند.

در نوزادان زیر شش ماه:

• در بیشتر موارد، درمان با استفاده از بریس پاولیک هارنس یا گچ گرفتن انجام می‌شود. بریس یا گچ به نگه داشتن لگن در جای خود و رشد مناسب مفصل ران کمک می‌کند.
    • در برخی موارد، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای جا انداختن مفصل ران در حفره استخوان لگن باشد.

در نوزادان 6 تا 18 ماه

• درمان معمولاً با استفاده از جراحی برای جا انداختن مفصل ران در حفره استخوان لگن انجام می‌شود.
    • بعد از جراحی، ممکن است نیاز به استفاده از بریس یا گچ برای چند ماه باشد.

در کودکان 18 ماه و بالاتر

• درمان معمولاً شامل جراحی برای بازسازی مفصل ران و لگن است.
    • بعد از جراحی، ممکن است نیاز به استفاده از بریس یا گچ برای چند ماه باشد.

برای مطالعه می‌توانید مقاله بریس پاولیک هارنس برای درمان دررفتگی لگن نوزاد را بخوانید.

عوارض عدم درمان دررفتگی مادرزادی لگن

• آرتروز زودرس
    • درد لگن
    • لنگیدن
    • ناتوانی در راه رفتن

درمان دررفتگی لگن مادرزادی در بزرگسالان

درمان در رفتگی لگن، بسته به‌شدت علائم و زمان تشخیص ممکن است متفاوت باشد. کاهش وزن و تغییر سبک زندگی می‌تواند باعث بهبود بیماری شود. اگر بیماری دررفتگی مادرزادی لگن در بزرگ‌سالان خفیف باشد، فیزیوتراپی برای روان کردن مفصل‌ها و کاهش درد کافی است. در این مرحله از بیماری، جا انداختن لگن توسط پزشک و یا استفاده از بریس تجویز می‌شود. در موارد نادر و محدود، انجام آرتروپلاستی مفصل ران، با تشخیص پزشک انجام خواهد شد. البته توجه داشته باشید که به علت ساختار مقاوم و محکم لگن، این مورد بسیار کم اتفاق می‌افتد.

هم‌چنین درمان دررفتگی لگن در بزرگسالان انجام روش‌های فیزیوتراپی نیز می‌تواند اثر بخش باشد که شامل موارد زیر است:

• الکتروتراپی توسط دستگاه TENS
    • لیزر درمانی
    • شاک ویو تراپی
    • کمپرس سرد و گرم
    • ماساژ درمانی
    • تمرین انقباض عضلات چهارسر ران

برای مطالعه بیشتر: جراحی تعویض مفصل لگن

تصویر کامیک از پزشک جراح با عنوان عمل جراحی دررفتگی لگن مادرزداری

عمل جراحی دررفتگی لگن مادرزادی

در اکثر موارد بدون نیاز به جراحی بیمار درمان خواهد شد، اما درصورتی‌که تشخیص بیماری در سنین بالا صورت بگیرد یا اینکه بیمار با روش‌های غیرتهاجمی مانند بریس و گچ‌گیری، درمان نشود، بنا به توصیه پزشک و بعد از 6 ماهگی عمل جراحی انجام خواهد شد. هدف از جراحی، درمان در رفتگی مادرزادی لگن و قراردادن استخوان ران در موقعیت صحیح و ترمیم مفصل لگن است. عمل جراحی دررفتگی مادرزادی لگن بنا به تشخیص پزشک می‌تواند شامل مراحل زیر باشد:

بازسازی مفصل لگن

در این مرحله، جراح متخصص به‌وسیله برش‌های جراحی و یا جابه‌جایی استخوان‌ها، مفصل را بازسازی می‌کند. بسته به سن کودک، جراحی می‌تواند به‌صورت باز و بسته صورت گیرد:

جراحی بسته

در جراحی بسته، پزشک بدون برش و با استفاده از تکنیک‌های خاص، استخوان‌ها را جابجا می‌کند، سپس گچ‌گیری پاها به مدت چند ماه انجام خواهد شد.

جراحی باز

در جراحی باز، پزشک استخوان لگن را اصلاح کرده و سپس با وسایل تثبیتی مانند پیچ و پلاک، مفصل را بازسازی می‌کند.

تثبیت مفصل

پس از عمل جراحی، ممکن است پزشک متخصص از بانداژ، گچ‌گرفتن و… استفاده کند تا استخوان‌ها را در موقعیت صحیح خودشان، ثابت نگه داشته شوند.

فیزیوتراپی و تمرینات توان‌بخشی

پزشک بعد از عمل جراحی، فیزیوتراپی و تمرینات توان‌بخشی را تجویز می‌کند تا عضلات و مفاصل، قوی و انعطاف‌پذیر شوند و ترمیم استخوان‌ها سریع‌تر انجام شود.

هر یک از روش‌های درمانی مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب روش مناسب بر اساس شرایط بیمار، باید توسط پزشک متخصص انجام شود. پس از جراحی و گذراندن دوران نقاهت، بیمار کاملاً درمان می‌شود و هیچ محدودیتی در عملکرد خود ندارد.

اگر متوجه شدید کودک شما دچار در رفتگی مادر زادی لگن است، نگران نباشید. این بیماری به راحتی درمان می‌شود و اصلاً عوارض طولانی‌مدتی ندارد. تشخیص زودهنگام بیماری، می‌تواند در درمان به شدت مؤثر باشد. جهت رزرو نوبت جراحی و درمان دررفتگی لگن مادرزادی در کلینیک دکتر میثم با ایمان اسکویی با شماره‌های 02186081971 | 02186081671 تماس بگیرید.

سوالات متداول در رفتگی مادرزادی لگن

1-بهترین زمان تشخیص و درمان در رفتگی لگن نوزاد چه وقت است؟

بهترین زمان تشخیص و درمان کودکان مبتلا به دررفتگی مادرزادی لگن بین چهار تا هشت هفته اول تولد است.هر چه زمان تشخیص به تعویق بیفتد درمان دشوار و عوارض بیماری نیز بیشتر می‌شود.

2-آیا دررفتگی مادرزادی لگن قابل درمان است؟

بله درصورتی که از زمان تشخیص دررفتگی لگن نوزاد زمان زیادی نگذشته  باشد با درمان های غیر جراحی قابل درمان است. درصورتی‌که تشخیص دیرهنگام داده شود یا سایر درمان‌ها مؤثر نباشند، ممکن است پزشک جراحی را توصیه کند.

3-دررفتگی مادرزادی لگن چه زمانی رخ می دهد؟

دررفتگی مادرزادی لگن زمانی اتفاق می افتد که کودک با لگن ناپایدار به دنیا می آید.  به دلیل فرم گیری غیر طبیعی مفصل ران در مراحل اولیه رشد و تکامل جنینی امکان دررفتگی لگن در نوزادان شایع است.

دیدگاه (4)

• فرزانه پاسخ

با سلام نوزاد حدودا 6 ماهه در راه رفتن تنبلی میکنه و پای راستش از سمت چپ انگار بلندتره.ممکنه دچار دررفتگی لگن شده باشه؟

دسامبر 31, 2023 در 10:43 ب.ظ
    • جمشیدنیا پاسخ

سلام وقتتون بخیر فیزیوتراپی و ورزش های فیزیو تراپی تا چه حد میتونه دررفتگی مادرزادی لگن در بزرگسالان را اصلاح کنه؟

دسامبر 31, 2023 در 10:54 ب.ظ
    • نازنین محسنی پاسخ

سلام

دختر من 3 ماهه است و به تازگی متوجه دررفتگی مادرزادی لگن او شده ایم. می خواستم در مورد روش های درمان این مشکل سوالی بپرسم:

بهترین روش درمان برای دررفتگی مادرزادی لگن در نوزادان 3 ماهه چیست؟

مارس 12, 2024 در 9:43 ق.ظ
      • میثم باایمان اسکوئی پاسخ

سلام نازنین جان، دررفتگی مادرزادی لگن می تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. در موارد خفیف، ممکن است فقط با استفاده از بریس یا گچ گیری بتوان مشکل را حل کرد. در موارد شدیدتر، ممکن است به جراحی نیاز باشد.

مارس 13, 2024 در 1:55 ب.ظ