درمان شکستگی کشکک زانو

ارسال شده توسط: میثم باایمان اسکوئی دسته بندی : بیماری های زانو دیدگاه : 0 دیدگاه

3.2

شکستگی کشکک زانو یکی از صدمات شایع است، اما معمولاً حدود 1% از شکستگی‌ها در ناحیه پا مربوط به این عضو از زانو می‌شود. این نوع از آسیب اغلب در اثر ضربه مستقیم به زانو مانند سقوط یا تصادف با ماشین ایجاد می‌شود. شکستگی کشکک زانو می‌تواند ساده باشد که با درمان‌های غیرجراحی حل می‌شود، اما در صورت جدی ‌بودن، منجر به جابه‌جایی قطعات استخوان شده و نیازمند جراحی مانند جراحی آرتروسکوپی زانو خواهد بود. در مقاله پیش‌رو، علل، علائم و درمان شکستگی کشکک زانو را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

شکستگی کشکک زانو

شکستگی کشکک زانو چطور اتفاق می‌افتد؟

علت شکستگی کشکک زانو بیشتر با زمین خوردن رخ می‌دهد. زمانی که فرد روی پای خود به زمین می‌افتد، عضله چهار سر آسیب جدی می‌بیند، ممکن است تاندون‌ها بر اثر کشیدگی زیاد پاره شوند یا استخوان زانو به‌طور کامل بشکند. همچنین؛

• ورزش‌هایی مانند تنیس که با توپ، چوب یا وسایل مشابه سروکار دارند و امکان دارد به‌طور مستقیم به زانو ضربه وارد شود؛
  • تصادفات اتومبیل که زانوی فرد به جسمی سخت مانند داشبورد برخورد می‌کند
  • جراحات ناشی از سقوط از بلندی مانند پله یا ورزش‌های کوهنوردی و سنگ‌نوردی؛

از دیگر دلایل شکستگی کشکک زانو هستند. عواملی مانند ضعف استخوان‌ها، کمبود ویتامین D و کلسیم، بیماری‌های استخوانی، یا حتی تغییرات در سن و جنسیت نیز می‌توانند از علت های شکستگی کشکک زانو باشند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: ارتوکین تراپی چیست؟

علائم شکستگی کشکک زانو چه هستند؟

علائم آسیب به کشکک زانو شامل موارد زیر می‌شوند:

• کبودی روی زانوی آسیب‌دیده
  • درد در قسمت جلوی زانو
  • دردی ناگهانی پس از ضربه
  • تورم شدید یا جزئی زانو
  • ناتوانی در راه رفتن یا ایستادن ناشی از درد و آسیب
  • تغییر شکل ظاهری زانو (به‌ویژه در شکستگی‌های شدید)

هر بیماری که ضربه مستقیم به زانوی خود وارد کرده، نمی‌تواند به شکل عادی زانوی خود را دراز و خم یا پا را بلند کند، مشکوک به شکستگی کشکک است و پزشک ارتوپد وظیفه دارد پس از معاینه بالینی اولیه و بررسی عکس‌های اشعه ایکس، درمان‌های پیشنهادی را بر اساس وضعیت بیمار آغاز نماید.

درمان شکستگی کشکک زانو به چند صورت انجام می‌شود؟

درمان شکستگی استخوان کشکک زانو ممکن است شامل جراحی، ریکاوری فیزیکی و درمان‌های مختلف دیگری باشد. در برخی موارد، امکان دارد نیاز به استفاده از تجهیزات و کمک‌های پزشکی نیز باشد. در این بخش، درمان های مختلف شکستگی کشکک زانو را بررسی می‌کنیم.

درمان شکستگی استخوان کشکک زانو بدون جراحی

اهداف درمان شکستگی کشکک زانو هماهنگی مفصلی و حرکت کامل و بدون درد زانو است. درمان شکستگی استخوان کشکک زانو بدون جراحی از طریق موارد زیر انجام می‌شود:

•  گچ گرفتن پا یا بستن آتل به برای ثابت‌ نگه‌داشتن پا تا زمان بهبودی کامل استخوان
  • کم کردن فشار وزن بدن از روی پای آسیب‌دیده
  • فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو جهت افزایش قدرت پا و کمک به راه رفتن

در بیمارانی که مکانیسم اکستانسور زانو‌ی‌شان (سازوکاری که بر اساس آن فرد می‌تواند زانو را باز و بسته کند) آسیبی ندیده، درمان غیرجراحی جواب می‌دهد، اما بهتر است پزشک با معاینات کامل این تصمیم را بگیرد.

برای درمان شکستگی کشکک زانو می‌توانید با کلینیک دکتر میثم با ایمان اسکویی به شماره 02186081671 | 02186081971 تماس بگیرید. ایشان فوق تخصص و جراح زانو در تهران هستند که به بیمارانی که  دچار شکستگی کشکک زانو و یا آسیب های مفصل زانو شده‌اند کمک شایانی کرده است.

درمان خانگی شکستگی کشکک زانو

قبل از هر چیز توصیه می‌کنیم که اگر زانویتان آسیب دیده، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. درمان خانگی شکستگی کشکک زانو بیشتر شامل مراقبت‌های خانگی می‌شود، از جمله:

• مصرف داروهای مسکن و ضدالتهاب بدون نسخه مانند خانواده ایبوپروفن‌ها
  • استفاده از کمپرس یخ برای کم کردن تورم زانو
  • به‌علاوه، قراردادن پا کمی بالاتر از سطح بدن تا فشار و گردش خون از روی این قسمت برداشته شود. در نهایت، استراحت کامل را پیشنهاد می‌کنیم؛ تا حد امکان از حرکت دادن زانو خودداری کنید.

درمان شکستگی کشکک زانو در طب سنتی

یکی از کارهایی که از گذشته در طب سنتی برای دررفتگی یا شکستگی پا انجام می‌شده، استفاده از ضماد تخم‌مرغ است. این ماده غذایی و به‌خصوص زرده آن از التهاب مفصلی می‌کاهد. از دیگر درمان های درمان شکستگی کشکک زانو در طب سنتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• خوردن غذاهایی که کلسیم زیادی دارند، مانند لبنیات و به‌ویژه کشک
  • خوردن انجیر، پسته، بادام، کنجد، پرتقال، سبزی‌ها با برگ تیره مانند اسفناج
  • ضماد زردچوبه یا حنا برای کاهش تورم
  • مالیدن روغن‌های زیتون، گل سرخ، بادام شیرین، کنجد و دانه کدو

این روش درمانی شاید مورد حمایت صددرصدی پزشک شما قرار نگیرند، اما می‌توانید به‌عنوان آرام‌کننده عضلات و کاهش التهاب از این داروهای سنتی کمک بگیرید.

درمان شکستگی استخوان کشکک زانو با جراحی

درمان با جراحی معمولاً برای شکستگی‌های شدیدتر کاسه زانو توصیه می‌شود. پزشک ارتوپد در فرآیند جراحی شکستگی کشکک زانو یکی از عملیات زیر را انجام می‌دهد:

1) از سیم، پین یا پیچ برای وصل کردن و جوش خوردن تکه‌های بزرگ‌تر کشکک شکسته در کنار هم استفاده می‌کند.
2) قطعات خرد شده کشکک زانو را برداشته و تا حد امکان سعی می‌کند کاسه زانو را حفظ کرده و دوباره به هم متصل کند.
3) در شکستگی‌های باز که استخوان زانو بیرون زده، آسیب‌های رباط و دیگر اجزای زانو را برطرف می‌کند.
4) در صورتی که کشکک زانو از بین رفته باشد، با پروتزهای مخصوص این کار جایگزین می‌شود.

پزشک ارتوپد تمام تلاش خود را برای حفظ و تثبیت بیشتر کشکک انجام می‌دهد تا فرد پس از جراحی شکستگی کشکک زانو بتواند کارهایی مانند بالا رفتن از پله‌ها یا بلند شدن از روی تخت یا صندلی را انجام دهد، اما اگر کاسه زانو به‌طور کامل از دست رفته باشد، راهی جز جراحی تعویض مفصل زانو  وجود نخواهد داشت.

مدت زمان درمان شکستگی کشکک زانو چقدر است؟

بسته به سن یا وضعیت بدنی بیمار، ممکن است که مدت زمان درمان شکستگی کشکک زانو بین 3 تا 6 ماه طول بکشد. بهبودی کامل در این مدت، تنها با رعایت توصیه‌های پزشک امکان‌پذیر است، پس به آن‌ها عمل نمایید. اگر جراحت زانوی شما حاد باشد، این مدت‌زمان بیشتر خواهد بود و صبر و حوصله شما را می‌طلبد.

توصیه‌های پس از درمان شکستگی کشکک زانو

زانو مفصل پیچیده‌ای است و باید مواردی را رعایت نمایید تا بتوانید از این مرحله سخت، به‌درستی عبور کنید. پزشک شما پس از درمان، توصیه‌هایی خواهد کرد در اینجا به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

1) بیشترین بار تحمل وزن روی مفصل زانو است، بنابراین حتی پس از درمان نیز ممکن است درد و کاهش دامنه حرکتی وجود داشته باشد و لازم است وزن خود را ثابت نگه دارید.
2) آرتروز زانو از عوارض شایع شکستگی کشکک و سایر آسیب‌های این مفصل است، پس می‌بایست مفاصل و عضلات این ناحیه را تقویت کنید.
3) پس از ماه‌ها بی‌حرکتی پا در گچ یا آتل، ممکن است عضلات آن تحلیل بروند، بنابراین فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو را جدی بگیرید تا عوارض آسیب شما به حداقل برسد.
ممکن است به شما توصیه شود که برای مدت‌زمان مشخصی از پله‌ها بالا نروید، چهار زانو ننشینید، زانو نزنید یا سایر کارهایی که به مفصل زانو فشار وارد می‌کند را انجام ندهید. در اکثر موارد، همچنان باید قادر باشید تا با وجود جراحت، راه بروید. تیم مراقبتی کلینیک دکتر اسکویی شما را در همه این مراحل همراهی می‌کنند و به سؤالات و نگرانی‌های شما در دوره نقاهت پاسخ می‌دهند.

چرا باید کلینیک دکتر اسکویی را برای درمان شکستگی کشکک زانو انتخاب کنیم؟

دکتر میثم باایمان اسکویی یکی از پزشکان متخصص در ایران هستند و در کنار تیم حاذق خود، مراقبت‌هایی در سطح جهانی را برای صدمات و شکستگی کشکک زانو ارائه می‌کنند. کلینیک دکتر اسکویی در تهران واقع شده، اما همه‌روزه پذیرای بیماران از سراسر کشور و حتی مناطق اطراف ایران است. بنابراین، اگر نیاز به یک جراح ارتوپدی با تخصص ویژه روی صدمات و بیماری‌های مربوط به زانو دارید، با مراجعه به کلینیک دکتر اسکویی، می‌توانید از خدمات ویژه ما جهت درمان و فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو بهره‌مند شوید. همین حالا برای رزرو نوبت سریع اقدام کنید. و یا از طریق پر کردن فرم زیر با ما در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

-آیا شکستگی کشکک زانو خود‌به‌خود بهبود می‌یابد؟

اگر قطعات استخوان زانو جابه‌جا شده باشند، ممکن است زانو در جای درست خود، جوش نخورد و منجر به آسیب‌های جدی‌تری شود، بنابراین در صورت شکستگی حتماً به متخصص مراجعه کنید.

-آیا پیاده‌روی برای شکستگی کشکک زانو خوب است؟

قرار دادن وزن روی پای آسیب‌دیده به افزایش سرعت بهبودی کمک می‌کند، اما زانو باید کاملاً صاف باشد و در صورت امکان از آتل استفاده نمایید.

-سریع‌ترین راه برای درمان شکستگی کشکک زانو چیست؟

روش‌هایی که در فیزیوتراپی شکستگی کشکک زانو استفاده می‌شوند، از سریع‌ترین راه‌های درمان این عارضه هستند.

درمان شکستگی کشکک زانو چقدر طول می‌کشد؟

بهبودی آسیب خفیف تا شش ماه طول می‌کشد، اما پس از جراحی شکستگی کشکک زانو تا یک سال زمان لازم است.

پس از شکستگی کشکک زانو چطور بخوابیم؟

درصورتی‌که آتل یا گچ دارید، می‌توانید به پشت و صاف بخوابید و یک بالش کوچک زیر پای آسیب‌دیده قرار دهید.