علت درد شانه و گردن

ارسال شده توسط: میثم باایمان اسکوئی دسته بندی : بیماری های شانه, روش های درمانی دیدگاه : 0 دیدگاه

3.9

گردن درد و شانه درد در افراد شایع هستند. وضعیت ایستادن یا نشستن نامناسب، خم شدن روی رایانه یا میز کار عضلات گردن را تحت‌فشار قرار می‌دهند. به‌ندرت پیش می‌آید که این دو درد نشانه‌ای از مشکل جدی‌تری باشند. اگر حساسیت در این دو ناحیه، همراه با بی‌حسی یا از دست دادن قدرت در بازوها بود، بهتر است برای علت درد شانه و گردن به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. ابتدا با مراجعه به پزشک ارتوپد باید دلایل اصلی این دردها را شناسایی نموده و بعد درمان‌های ضروری را انجام دهید. در مقاله پیش ‌رو، به بررسی علت‌های درد شانه و گردن خواهیم پرداخت و راه‌های مختلف درمانی آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علت گردن درد چیست؟

گردن درد یک وضعیت شایع است که می‌تواند به دلایل گوناگونی ایجاد شود. بیشتر افراد در مقطعی از زندگی خود دچار این نوع درد می‌شوند و ممکن است بر روال زندگی هم تأثیر بگذارد. معمولاً گردن درد در عرض چند روز متوقف می‌شود. گاهی اوقات به دلیل نشستن نامناسب پشت رایانه هم درد گردن رخ می‌دهد و به‌ندرت نشانه بیماری یا مشکل جدی‌تری است.آرتروز شانه هم از عواملی است که می‌تواند درد در ناحیه گردن و کتف را تشدید کند.

شانه درد نشانه چیست؟

اغلب پیش می‌آید که اگر مشکلی در ناحیه مهره‌های گردن یا ستون فقرات داشته باشید، این درد به یک یا هر دو شانه هم سرایت می‌کند. از دیگر دلایل شانه درد می‌توانیم به آسیب‌های عضلانی، در رفتگی شانه، آرتروز، التهابات، آسیب‌های رگ یا اختلالات عصبی اشاره کنیم. شانه درد می‌تواند باعث محدودیت حرکت شانه، درد و ناراحتی شدید در این منطقه شود و بر زندگی روزمره فرد نیز تاثیر منفی بگذارد.

علت درد پشت گردن و شانه چیست؟

اگر بخواهیم به رایج‌ترین علت درد شانه و گردن اشاره کنیم، چیزی نیست جز تنش و سفتی عضلات. گاهی در روند انجام کارهای روزمره ممکن است عضلات این نواحی را بیش از حد منقبض کنید و خودتان متوجه نشوید. همچنین، علل دردهای کتف چپ و راست با هم تفاوت دارند:

علت درد کتف راست و گردن

درد کتف سمت راست و گردن دلایل گوناگونی دارد:

ساییدگی استخوان‌ها یا پارگی رباط‌های شانه

با افزایش سن، دیسک‌ها و مفاصل گردن فرسوده می‌شوند و مشکلاتی مانند ساییدگی مهره‌ها پیش می‌آید و منجر به درد در این نقاط می‌شود.

وضعیت خواب نادرست

خوابیدن روی شکم، استفاده از بالش بزرگ یا خیلی کوچک هم از علت های درد کتف راست و گردن هستند. خوابیدن در وضعیت نادرست باعث کشیدگی عضلات گردن و شانه می‌شود، زیرا این دو عضو به مدت طولانی به پهلو می‌چرخند. وقتی از بالش با ابعاد نامناسب استفاده می‌کنید، سر در راستای ستون فقرات قرار نمی‌گیرد و روی عضلات این نواحی فشار می‌آید.

علت درد کتف و گردن سمت چپ

درد شانه چپ و گردن زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از عضلات یا تاندون‌ها بیش از حد کشیده یا پاره شوند. تنش عضلانی هم وقتی پیش می‌آید که عضله پس از انقباض به‌طور کامل آزاد نشود. این دو از شایع‌ترین علت های درد کتف و گردن سمت چپ هستند. علاوه بر این‌ها، درد شانه چپ می‌تواند به دلایل زیر باشد:

• خوابیدن در وضعیتی مانند گردن خم یا پیچ دادن آن به یک طرف
  • نگه‌داشتن گوشی بین گوش و شانه چپ
  • خم شدن به جلو یا تکیه دادن روی دست چپ برای چند ساعت
  • بلند کردن وزنه‌های سنگین در ورزش بدون مراقبت از سر و گردن
  • قوز کردن به مدت طولانی
  • برخورد به جسمی سخت یا افتادن روی شانه چپ
  • منقبض کردن عضلات گردن یا دندان‌قروچه
  • فشار بیش از حد و استفاده طولانی از بازوی چپ

بیشتر بخوانید: آرتروسکوپی شانه چیست؟

دلایل دیگر درد پشت گردن و شانه می‌توانند به شرح زیر باشند:

عوامل فیزیکی و افزایش دردهای عضلانی

شایع‌ترین علت درد شانه و گردن، فعالیت‌های فیزیکی بیش از حد است. برای مثال، نشستن به مدت طولانی در جلوی رایانه یا حمل و جابجایی بارهای با وزن‌های سنگین یا انجام حرکات بدنی نادرست می‌تواند به درد شانه و گردن منجر شود.

عوامل عصبی و روانی و تأثیر آن‌ها بر درد گردن و شانه

آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟ بله. یکی از علت های درد شانه و گردن ممکن است استرس، اضطراب، افسردگی و احساسات منفی باشد. دردهای روان‌تنی یا اختلالات سایکوسوماتیک به معنای وجود عوارض جسمی بدون علت فیزیکی قابل توضیح هستند و به عوامل روانی مرتبط می‌شوند. دومین ارتباط درد شانه به اعصاب، فشار ناشی از بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، التهاب مفاصل یا عصب‌های نخاعی منتهی به گردن است که باعث درد می‌شود. فشار این عصب‌ها ممکن است به دلیل فتق دیسک، تنگ شدن کانال نخاعی، آرتروز یا بروز خارهای استخوانی باشد. اگر در زندگی روزمره تنش و اضطراب زیادی را تحمل می‌کنید و به همراه آن دچار درد در ناحیه گردن و شانه شده‌اید، بهتر است پس از مشورت با پزشک ارتوپد، از یک روان‌پزشک هم کمک بگیرید تا با داروهای آرام‌بخش این دردها بهبود یابند.

( برای مطالعه بیشتر در این زمینه مقاله تخصصی آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟ را مطالعه نمایید.)

عوامل زندگی روزمره و سبک زندگی نادرست

فعالیت‌های روزمره مانند خواب در وضعیت نامناسب، استفاده از گوشی همراه به شکل نادرست، رانندگی زیاد یا حمل‌ونقل بار به دفعات هم از علت های درد شانه و گردن هستند. بهتر است ورزش و حرکات کششی برای تقویت پشت را در برنامه روزانه خود بگنجانید و در صورت نیاز، از فیزیوتراپی نیز بهره ببرید.

علائم و نشانه‌های درد شانه و گردن چه هستند؟

گردن درد اغلب از این ناحیه به شانه‌ها یا قسمت بالایی کمر (پشت و کتف‌ها) نیز گسترش می‌یابد و منجر به سردرد نیز می‌شود. حتی زمانی که برای مدتی طولانی سر خود را در یک وضعیت نگه دارید (هنگام رانندگی یا نشستن پشت میز کار) می‌تواند بدتر شود. در این صورت، امکان دارد علائم زیر را تجربه نمایید:

• درد مزمن (حتی وقتی که در حالت استراحت هستید)
  • تیر کشیدن کتف راست یا چپ یا سوزش در پشت گردن
  • مورمور شدن (درد نقطه‌ای که از گردن به شانه و دست‌ها انتقال می‌یابد)
  • گرفتگی عضلات و اسپاسم
  • کاهش توانایی در حرکت دادن سر
  • سردرد‌ ( به‌ویژه دردی که از پشت گردن شروع و در کل سر پخش می‌شود)

اگر اخیراً آسیبی به شانه یا گردنتان وارد شده (مانند زمین خوردن یا صدمه)، علائم زیر را جدی بگیرید:

• احساس سرگیجه
  • سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی یک نقطه از گردن یا شانه
  • احساس ضعف کلی در بدن
  • تغییر در بینایی یا شنوایی
  • مشکل در تمرکز
  • مشکل در بلع

اگر این نشانه‌ها را دارید، به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: درمان شانه یخ زده

چه مواقعی برای درمان درد شانه به دکتر مراجعه کنیم؟

برای گردن درد و شانه درد خفیف، معمولاً نیازی به مراجعه به دکتر نیست با استراحت قابل درمان است. علاوه بر نشانه‌هایی که در بخش قبل ذکر کردیم، برای درد گردن و شانه، وقتی باید به دکتر متخصص مراجعه نمایید که:

• درد شدت گرفته و هر روز بدتر می‌شود.
  • درد مزمن شده و بیش از یک هفته شما را آزار می‌دهد و بهتر نمی‌شود.
  • تب و لرز دارید یا احساس بیماری می‌کنید.
  • در بازوها و پاهای خود احساس بی‌حسی می‌کنید.
  • مشکلات گوارشی یا مرتبط با مثانه دارید.
  • سردردهای شدیدی در پشت سر دارید که تا کمر تیر می‌کشد.
  • با تکان دادن سر، درد شدت می‌گیرد.
  • در شانه و گردن احساس انقباض می‌کنید و حرکت دادن سر به‌ سختی انجام می‌شود.

و باید تأکید کنیم که اگر گردن درد یا شانه درد شما ناشی از یک آسیب، تصادف یا زمین خوردن و سقوط است، فوراً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

بیشتر بخوانید: فوق تخصص شانه و کتف در تهران

راه‌های درمان درد گردن و شانه چه هستند؟

در درجه اول، توصیه می‌کنیم که از یک متخصص ارتوپد مشورت بگیرید. دکتر می‌تواند علت اصلی گردن درد شدید را تشخیص دهد و مناسب‌ترین گزینه‌های درمانی را تجویز کند. همچنین، شدت آسیب فیزیکی را ارزیابی کرده و تعیین می‌کند که آیا به مراقبت‌های اضطراری یا فیزیوتراپی نیاز دارید یا خیر.

علت درد شانه و گردن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما را معاینه می‌کند و در مورد اینکه چه چیزی درد را بدتر یا بهتر می‌کند به شما مشاوره خواهد داد. اگر دکتر تشخیص دهد که درد شما دلایل جدی‌تری دارد، ممکن است آزمایش‌های زیر را تجویز کند:

• آزمایش خون
  • اشعه ایکس
  • سی‌تی‌اسکن
  • ام آر آی

با این حال، معمولاً این آزمایش‌ها توصیه نمی‌شوند زیرا نحوه درمان گردن درد را تغییر نمی‌دهند. از این گذشته، متخصص سابقه و علائم درد شما را بررسی می‌کند و مطابق با آن، درمان‌هایی مانند مصرف دارو، فیزیوتراپی، تزریق عضلانی و در موارد حادتر، جراحی را توصیه خواهد کرد.

درمان درد گردن و شانه در خانه

برای درمان دردهای خفیف گردن و شانه، بهترین راه درمان این است که:

• گردن خود را حرکت دهید: بین کار یا رانندگی چند دقیقه‌ای به خود استراحت دهید، حرکات کششی انجام داده و گردن خود را به‌آرامی به اطراف حرکت دهید تا از خشکی و سفتی عضلات و مهره‌ها جلوگیری نمایید.
  • فعال بمانید: جایگاهی برای ورزش در برنامه روزانه خود اختصاص دهید. تحرک و فعالیت در روز، علاوه بر آرام کردن درد گردن و شانه، سلامت کلی بدن‌تان را تضمین می‌کند.
  • خود را با دردهایتان وفق دهید: هرگونه فعالیتی که باعث شود دردتان شدت گیرد را به حداقل برسانید. برای مثال، بلند کردن اجسام یا انجام ورزش‌های سنگین را کم کنید یا این کارها را با مراقبت بیشتری انجام دهید.
  • از وسایل مراقبتی کمک بگیرید: از بالشتک‌های حمایتی روی صندلی کار خود استفاده کنید، وسایل خواب اصولی تهیه نمایید و از کیسه‌های آب گرم یا یخ برای بهبود درد بهره بگیرید.
  • درمان‌های بدون دارو را امتحان کنید: ماساژ گردن و شانه می‌تواند دردها را تسکین دهد. برخی از درمان‌های غیر دارویی هم شامل فیزیوتراپی، کایروپراکتیک، استئوپاتی یا طب سوزنی می‌شوند که قبل از انجام آن‌ها بهتر است با دکترتان مشورت نمایید.
  • به اندازه استراحت کنید: استراحت دادن به گردن در ابتدا ممکن است مفید باشد، اما برای مدت طولانی به آن استراحت ندهید. اگر حرکت نکنید، ماهیچه‌ها سفت‌تر می‌شوند. در غیر این صورت، تسکین درد بیشتر طول می‌کشد. از فیزیوتراپیست کمک بگیرید تا به شما نشان دهد چگونه می‌توانید این کار را با امنیت کامل انجام دهید.

اگر مشکل شما برطرف نشد، پزشک ارتوپد علت درد شانه و گردن را بررسی خواهد کرد. در مواقعی که به‌ندرت اتفاق می‌افتد، درمان آن را با تزریق استروئید یا جراحی به انجام می‌رسد.

بهترین قرص برای درد گردن و شانه

مسکن‌هایی که بدون نسخه در داروخانه‌ها وجود دارند، شامل ایبوپروفن، ژلوفن، استامینوفن، ناپروکسن و دیکلوفناک می‌شوند که با کاهش پروستاگلاندین (ماده‌ای که در بدن ترشح شده و موجب درد می‌شود) به کاهش درد کمک می‌کنند. همچنین استفاده از پمادها یا ژل‌های ضد درد و ضد التهاب مانند پیروکسیکام برای ماساژ ناحیه درد اثربخش است.

رهایی از درد گردن و شانه در کلینیک دکتر اسکویی

ما در کلینیک دکتر میثم باایمان اسکویی در ارزیابی و درمان آسیب‌های گردن و شانه متخصص هستیم. روش‌های مدرن و مؤثری مانند تجویز جدیدترین داروها، مداخلات غیر جراحی، سلول‌های بنیادی، ارتوکین تراپی، آرتروسکوپی و در صورت نیاز، جراحی در این کلینیک انجام می‌شود که درد گردن و شانه را درمان می‌کنند. شرح حال هر بیمار جدید به‌طور کامل گرفته می‌شود و معاینات جامعی از این نواحی انجام می‌شوند تا هرگونه نشانه پنهان بیماری از دید پزشک متخصص دور نماند. با مراجعه به کلینیک دکتر میثم اسکویی متخصص ارتوپدی در شمال تهران، علت درد شانه و گردن خود را متوجه خواهید شد و برای همیشه از آن رهایی خواهید یافت. پس برای گرفتن وقت ویزیت، همین حالا اقدام فرمایید.

سؤالات متداول

• آیا درد شانه به اعصاب ربط دارد؟

درد شانه و گردن ممکن است به علت بروز بیماری‌هایی مانند آرتروز، التهاب مفاصل، بیرون‌زدگی دیسک، فشار خون بالا یا حتی استرس اتفاق بیفتد که موجب فشار روی مهره‌های گردن شده و درد آن به شانه هم سرایت می‌کند.

• چه زمانی باید نگران درد گردن و شانه باشیم؟

علت درد شانه و گردن را در عوامل مختلفی می‌توان جستجو کرد، اما اگر درد مزمن همراه با ضعف در بازوها، بی‌حسی و انقباض عضلانی زیادی باشد، بهتر است به پزشک ارتوپد مراجعه نمایید.

• چه بیماری‌هایی با درد گردن و شانه شروع می‌شوند؟

درد کتف و گردن ممکن است ناشی از آرتروز، فتق دیسک، عفونت، التهاب مفاصل، تنگ شدن کانال نخاعی یا صدمه باشد.

• آیا استرس می‌تواند باعث درد گردن و شانه شود؟

واکنش طبیعی بدن ما به استرس، تنش و انقباض عضلانی است. این مسئله با گذشت زمان موجب سفتی عضلات و علت درد شانه و گردن باشد.