درمان ساییدگی زانو

ارسال شده توسط: میثم باایمان اسکوئی دسته بندی : بیماری های زانو دیدگاه : 0 دیدگاه

زانوها مهم‌ترین مفاصل بدن برای تحمل وزن هستند. به مرور زمان ممکن است زانو دچار ساییدگی و پارگی شود. این ساییدگی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند افزایش سن، افزایش وزن و یا آسیب‌های فیزیکی باشد. ساییدگی زانو علاوه بر درد شدید موجب کاهش دامنه حرکتی فرد بیمار هم خواهد شد؛ بنابراین تشخیص و درمان ساییدگی زانو در اسرع وقت از اهمیت زیادی برخوردار است.

ساييدگي زانو چيست؟

ساییدگی زانو که معمولاً به‌عنوان آرتروز زانو  شناخته می‌شود، وضعیتی است که در آن بالشتک طبیعی بین مفاصل یا همان غضروف از بین می‌رود. آسیب غضروف‌ها باعث می‌شود استخوان‌های مفاصل هنگام حرکت به هم برخورد کرده و ساییده شوند. این وضعیت موجب درد، تورم، سفتی و دامنه حرکتی محدود در فرد بیمار خواهد شد.

علائم ساییدگی زانو

علائم ساییدگی زانو چیست؟

علائم ساییدگی زانو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

•  درد شدید: درد اولین نشانه ساییدگی زانو است. این درد با راه رفتن و ایستادن تشدید می‌شود.
  • سفتی زانو: سفتی مفصل زانو در هنگام صبح و یا زمانی که نشسته‌اید بدتر می‌شود، طوری که خم شدن و صاف کردن زانو را به سختی انجام دهید.
  • گرفتگی شدید: گرفتگی و قفل شدن مفاصل یکی دیگر از نشانه‌های ساییدگی زانو است.
  • کریپتوس: صدای ترک خوردن، جیر جیر و کلیک در هنگام حرکت زانو شنیده می‌شود.
  •  ضعف در زانو: ضعف در زانو به شکل خالی شدن ناگهانی خود را نشان می‌دهد. همچنین دامنه حرکت بیمار کاهش خواهد یافت.

درمان ساییدگی زانو

درمان ساییدگی زانو بسته به نوع و مرحله بیماری، سن بیمار، شدت درد و عوامل دیگر متفاوت است. وقتی غضروف از بین می‌رود دیگر قابل برگشت نیست، اما راه‌هایی برای کاهش درد و جلوگیری از آسیب وجود دارد. به صورت کلی با درمان‌های غیر حراجی و جراحی می‌توان درمان ساییدگی زانو را انجام داد.

درمان غیر جراحی ساییدگی زانو:

● استراحت: بهتر است از انجام ورزش‌های پرتحرک مانند دویدن خودداری کنید. استراحت کافی در جلوگیری از تشدید درد ساییدگی زانو به شدت مؤثر است.
● فیزیوتراپی: یکی از بهترین راه‌ها برای درمان ساییدگی زانو، انجام تمرینات فیزیوتراپی است. این تمرینات باید حتماً توسط پزشک متخصص انجام شود.
● کاهش وزن: در صورتی که بیمار اضافه وزن دارد، باید حتماً برنامه‌ای منظم برای لاغری داشته باشد. وزن زیاد منجر به افزایش فشار روی زانوها خواهد شد.
● دارو درمانی: داروهای استروئیدی در کاهش درد ساییدگی زانو به شدت کمک‌کننده است همچنین ممکن است انواع ویتامین‌ها جهت تقویت استخوان تجویز شود.
● پی آر پی: یکی از جدیدترین روش‌های غیر جراحی، پی آر پی زانو یا پلاسما درمانی برای زانو است. این روش غیر تهاجمی بوده و به کمک پلاسما‌های استخراج‌شده از بدن بیمار، التهاب و درد زانو کاهش یافته و موجب درمان ساییدگی زانو خواهد شد.

جراحی ساییدگی زانو

در صورتی که بیمار به کمک روش‌های غیر جراحی بهبود نیافت، ممکن است پزشک، جراحی ساییدگی زانو را توصیه کنید.
بسته به شدت آسیب و سن بیمار ممکن است یک نوع از جراحی‌های زیر انجام شود:

● آرتروپلاستی: آرتروپلاستی یا جراحی تعویض مفصل زانو یکی از انواع جراحی‌ها برای درمان ساییدگی زانو است. در این عمل مفصل ساییده شده با پروتز جایگزین می‌شود. آرتروپلاستی ممکن است به صورت تعویض کامل مفصل و یا تعویض جزئی مفصل انجام شود.

● آرتروسکوپی زانو: آرتروسکوپی زانو یک روش عالی برای تشخیص نوع و شدت آسیب‌دیدگی است. برای انجام آن یک براش نازک روی بافت‌ زانو ایجاد شده و سپس دوربین کوچکی را وارد آن می‌کنند.
● استئوتومی: استئوتومی زانو، یک روش جراحی بوده که شامل بریدن استخوان و یا تغییر شکل آن برای کاهش درد است. به کمک این جراحی می‌توان وزن بدن را از ناحیه آسیب‌دیده به ناحیه‌ای که در آن غضروف سالم‌تری وجود دارد، تغییر داد. همچنین ممکن است برای به تعویق انداختن آرتروسکوپی زانو در افراد جوان این عمل انجام شود.

ورزش برای ساییدگی زانو

انجام ورزش برای ساییدگی زانو به صورت منظم بهترین راه درمان و پیشگیری از تشدید بیماری است. انجام ورزش نه‌تنها ممکن است باعث افزایش تحرک مفاصل شود، بلکه کیفیت کلی زندگی شما را هم تغییر می‌دهد. به‌صورت کلی ورزش برای ساییدگی زانو می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد از جمله:
● درد و التهاب زانو را کاهش می‌دهد.
● دامنه حرکت مفصل زانو را افزایش می‌دهد.
● موجب تقویت مفصل زانو خواهد شد.
● خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و زمینه‌ای را کاهش می‌دهد.
● عملکرد فیزیکی فرد را تقویت می‌کند.
بنا به تشخیص پزشک متخصص می‌توانید انواع ورزش‌های نرم را انجام دهید مانند:
● پیاده‌روی و ساییدگی زانو: یکی از بهترین ورزش‌ها برای درمان ساییدگی زانو، پیاده‌روی است. پیاده‌روی موجب ایجاد فشار زیاد روی مفصل زانو نمی‌شود. قبل از انجام پیاده‌روی حتماً از پزشک متخصص مشورت کرده و کفش مناسبی را انتخاب کنید.
● ورزش در آب: پیاده‌روی و شنا به محکم شدن مفاصل زانو کمک کرده و باعث افزایش دامنه حرکت خواهد شد.
● یوگا: تمرینات یوگا و تای چی، باعث افزایش انعطاف‌پذیری شده و در بهبود علائم ساییدگی زانو موثر هستند.

درمان ساییدگی زانو با طب سنتی

درمان ساییدگی زانو با طب سنتی بهتر است به‌عنوان یک روش جانبی و مکمل در کنار درمان اصلی توسط متخصص انجام شود. ترکیبات زیادی در درمان ساییدگی زانو با طب سنتی موثر هستند که شامل:
● چای سبز: چای سبز یک آنتی‌اکسیدان طبیعی بوده و خاصیت ضدالتهابی دارد. می‌توانید روزی یک فنجان چای سبز مصرف کنید تا التهابات و دردهای زانو کاهش یابد.
● زنجبیل: یکی دیگر از راه‌های درمان ساییدگی زانو با طب سنتی استفاده از زنجبیل است. می‌توانید از دم‌نوش زنجبیل استفاده کرده و به همراه مقداری عسل میل کنید.
● روغن اکالیپتوس: روغن اکالیپتوس خاصیت ضد التهابی و ضد درد است. می‌توانید چند قطره از روغن را روی محل آسیب داده بگذارید و چند دقیقه ماساژ دهید.
درمان‌ به کمک طب سنتی به هیچ عنوان نباید جایگزین روش‌های بالینی و تحت نظارت پزشک شود. بنابراین از پزشک متخصص مشورت بگیرید.

برای ساییدگی زانو چه باید کرد؟

در اولین مرحله باید توسط پزشک متخصص معاینه شوید تا میزان و شدت آسیب تشخیص داده شود. حتماً به توصیه‌های پزشک خود عمل کنید. برای جلوگیری از عود کردن بیماری، ورزش کردن را جدی بگیرید و در صورت نیاز تمرینات فیزیوتراپی را زیر نظر متخصص انجام دهید.

برای درمان ساییدگی زانو چی بخوریم؟

برای درمان ساییدگی زانو بهتر است که مواد غذایی سرشار از کلسیم را استفاده کنید. پنیر، ماست، لوبیا سفید، بادام، ساردین، سالمون، شلغم و کلم سرشار از کلسیم هستند. همچنین رژیم غذایی شما باید غنی از ویتامین D، ویتامین C و اسیدهای چرب امگا 3 باشد. روغن زیتون، لوبیا سبز، پرتقال، کیوی، قارچ، زرده تخم‌مرغ سرشار از ویتامین هستند. سعی کنید بیشتر از قبل پروتئین و منابع گوشتی را مصرف کنید.

آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد

آیا ساییدگی زانو درمان قطعی دارد؟

به صورت کلی روش‌های غیر جراحی باعث درمان صد درصد بیماری نخواهند شد و در صورت سبک زندگی ناسالم، ممکن است مجدد ساییدگی زانو عود کند. با این حال روش جراحی تعویض مفصل زانو درمان قطعی ساییدگی زانو می‌باشد.

چه کسانی به آرتروز زانو مبتلا می‌شوند؟

استئوآرتریت یا ساییدگی زانو، شایع‌ترین نوع آرتروز است. این بیماری ممکن است در افراد جوان هم به وجود آید، با این حال احتمال ابتلا به آرتروز بعد از 45 سالگی افزایش می‌یابد. بیش از 32 میلیون نفر مبتلا به آرتروز هستند. به صورت کلی شیوع این بیماری در زنان بیشتر از مردان است.

جمع‌بندی

ساییدگی زانو یک وضعیت ناراحت‌کننده و همراه با درد شدید است که کیفیت زندگی بیمار را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مهم‌ترین عامل در درمان ساییدگی زانو پیدا کردن یک پزشک متخصص و مجرب است. دکتر میثم با ایمان اسکویی فوق تخصص و جراح زانو در تهران هستند. شما می‌توانید درمان ساییدگی زانو را در کلینیک دکتر اسکویی انجام دهید. جهت رزرو نوبت با شماره 09938515036 تماس بگیرید.ویا از طریق پر کردن فرم زیر با ما درارتباط باشید.

منابع: