علت صدا دادن زانو هنگام راه رفتن

ارسال شده توسط: میثم باایمان اسکوئی دسته بندی : بیماری های زانو دیدگاه : 0 دیدگاه

احتمالاً شما هم تا کنون با صدا دادن زانوی خود هنگام راه رفتن مواجه شده‌اید؛ اما نمی‌دانید که علت صدا دادن زانو چیست! شاید برای شما این سوال هم پیش بیاید که آیا صدا دادن زانو نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی این مفصل است؟ صدا دادن زانو هنگام خم و راست شدن، شاید برای تمام افراد نگران‌کننده باشد؛ ما در این مطلب قصد داریم به علت‌های صدا دادن زانو و درمان آن بپردازیم، تا شما با خیالی آسوده برای درمان آن اقدام نمایید.

صدا دادن زانو از چیست؟

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد با آن سروکار دارند، صدا دادن زانو هنگام نشستن، پا شدن و… است. صدا دادن زانو اتفاقی است که ممکن است برای همه پیش بیاید و حتی شاید خود شما هم تا کنون با این صدا مواجه شده باشید. درواقع بهتر است بدانید که احتمال آسیب دیدن بزرگ‌ترین مفصل بدن انسان یعنی مفصل زانو بسیار زیاد است.
تق صدا دادن زانو دلایل مختلفی دارد که افزایش سن یکی از این دلایل محسوب می‌شود. با افزایش سن، ساختار زانو به صورت تدریجی تغییر می‌کند؛ درواقع در این حالت غضروف‌ها تغییر کرده و تقارن آن‌ها نیز از بین می‌رود که این تغییرها باعث صدا دادن زانو می‌شود.

برای مطالعه یشتر بخوانید: آرتروسکوپی زانو

علت صدا دادن زانو چیست؟

همان‌طور که گفتیم صدا دادن تق تق زانو علت‌های مختلفی دارد و افزایش سن یکی از این دلایل است. اما یکی از دلایل دیگر که حتی بسیار شایع است، ترکیدن حباب گاز در مایع مفصلی است که درواقع با ترکیدن آن‌ها، صدای تق تق زانو شنیده می‌شود.
البته در حالت کلی علت صدا دادن زانو در هر فردی متفاوت است؛ بهتر است بدانید که یکی دیگر از دلایل صدا دادن زانو، فشار وارد شدن به مفصل زانو است که این رخداد می‌تواند با ساییدگی مفصل نیز همراه باشید و باعث بروز صدای تق تق زانو شود.
علاوه بر این موارد، آرتروز نیز در پاها می‌تواند به زانوهای فرد کشیده شود که در این صورت، امکان دارد زانوها در وضعیت قرارگیری خوبی نباشند و سپس باعث ایجاد صدا دادن تق تق زانو شوند.
یکی دیگر از نگرانی‌هایی که ممکن است برای والدین پیش بیاید، صدا دادن مفاصل در نوزادان است. اما اگر شاهد چنین صدایی بودید، اصلاً نگران نباشید؛ چون این صداها در اثر کشیده شدن تاندون روی استخوان ایجاد می‌شود که با گذشت زمان و رشد کودک حل خواهد شد. اما توجه کنید که اگر صدا از لگن نوزاد باشد، باید حتماً به پزشک ارتوپد مراجعه نمایید.

علت صدا دادن زانو بعد از عمل رباط صلیبی

بعضی از بیمارانی که عمل رباط صلیبی انجام می‌دهند، هنگامی که می‌خواهند پاهای خود را به صورت صاف بالا ببرند و یا خم کنند، صدا دادن و تق تق زانو را تجربه می‌کنند. که این صدا نیز به طور معمول به دلیل ضعف عضله چهار سر ران است.
در صورتی که تق صدا دادن زانو زیاد باشد، امکان دارد پزشک متخصص طب فیزیکی جهت تقویت عضلات زانو، ورزش و فیزیوتراپی را نیز پیشنهاد کند. از همین رو نگران نباشید، چرا که برای هر مشکلی، درمانی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: درمان آرتروز با سلول های بنیادی

صدا دادن زانو هنگام بلند شدن

علت صدا دادن زانو می‌تواند متفاوت باشد که البته این اتفاق ممکن است برای هرکسی بیفتد. در حالت کلی یکی از مشکلات زانو، صدا دادن تق تق زانو هنگام نشستن، بلند شدن، راه رفتن و حتی ورزش کردن است. حتی برخی اوقات علت صدا دادن زانو هنگام بلند شدن این است که فشار زیادی به مفصل زانو وارد شده و هنگام حرکت کردن نیز مفصل زانو ساییده می‌شود. بنابراین با حرکت مفصل زانو و ساییدگی آن، شما صدا دادن تق تق زانو را خواهید شنید.

صدا دادن زانو هنگام خم و راست شدن

ممکن است صدا دادن زانو هنگام خم و راست شدن را هم بشنوید؛ اما باید بگوییم که در اغلب اوقات، صدا دادن و تق تق کردن زانو هنگام بلند شدن، خم و راست شدن، نشستن و حرکت کردن پاها طبیعی است و نباید نگران آن شوید. فقط در صورتی به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید که صدای تق تق زانو همراه با درد، تورم یا خالی کردن زانو باشد.

پیشنهاد سردبیر برای مطالعه بیشتر: پلاسما درمانی برای زانو

راه درمان صدا دادن زانو

در صورتی که زانوهای شما صدا می‌دهد، بهتر است بدانید که بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص است تا مشکل شما را سریع‌تر هم حل کند. چرا که امکان دارد درمان‌های خودسرانه شما باعث بروز مشکلات جدی و عوارض خطرناک شود. اما در حالت کلی برای درمان صدا دادن و تق تق زانو روش‌های متعددی وجود دارد که برخی از آن روش‌ها شامل موارد زیر هستند:

1-استفاده از داروهای ضد التهاب

مصرف کردن داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند: استامینوفن یا ایبوپروفن باعث می‌شود درد زانوی شما کاهش یابد.

2-فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی هم یکی از راه‌هایی است که جهت رفع صدا دادن تق تق زانو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3-جراحی ارتوپدی زانو:

توجه کنید که اگر مشکل صدا دادن زانو به دلیل پارگی مینیسک، پارگی رباط صلیبی زانو قدامی یا پارگی رباط جانبی داخلی باشد، ممکن است پزشک متخصص، پیشنهاد جراحی ارتوپدی زانو را به شما بدهد.

درمان خانگی صدا دادن زانو

علت صدا دادن زانو در هر فردی متفاوت است اما در حالت کلی برای درمان خانگی صدا دادن زانو، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید.

1) استفاده از بانداژهای کشی:

با استفاده از این بانداژها می‌توانید به مفصل زانوهای خود کمی فشار وارد کرده و از تورم و خون‌ریزی بیشتر نیز جلوگیری نمایید.

2) انجام حرکات کششی برای تقویت زانو:

فیزیوتراپی و انجام حرکات کششی نیز باعث تقویت عضله چهارسر ران و عضله همسترینگ شما خواهد شد. لازم به ذکر است که انجام این حرکات صدای تق تق زانو را هم کاهش می‌دهد.

3) کاهش درد و تورم پا با یخ:

اگر آسیب دیدگی زانو برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد، شما می‌توانید زانو را استراحت دهید و روزی چند بار پاهای خود را بالا نگه دارید. همچنین به مدت 20 دقیقه از کمپرس یخ هم برای رفع التهاب استفاده نمایید.

4) استفاده از تجهیزات ورزشی صحیح:

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید، استفاده از تجهیزات ورزشی به صورت صحیح است. به عنوان مثال شما باید کفش مناسبی بپوشید تا موقع راه رفتن شما را اذیت نکند.

آیا صدا دادن زانو خطرناک است؟

تق صدا دادن زانو همیشه خطرناک نیست. لازم به ذکر است که بعضی از پارگی‌های رباط‌ها یا غضروف‌ها شدید بوده و حتی نیاز به جراحی دارد و ممکن است بعد از آن هم به صورت کامل بهبود پیدا نکند. ولی بعضی از صدا دادن‌های زانو، مخصوصاً در افراد زیر 40 سال، با مراقبت‌های خوب و یا فیزیوتراپی قابل درمان هستند.

برای صدا دادن زانو چه بخوریم؟

برای کاهش زانو درد و صدا دادن تق تق زانو، بهتر است مواد غذایی مانند: غذاهای غنی از امگا 3، سبزی‌هایی مانند گل کلم، آروگولا و…، میوه‌های تازه مانند پرتقال، لیمو شیرین و لیمو ترش، هندوانه، سیب، آووکادو، آناناس، گیلاس و انار و… را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سخن آخر

برای درمان صدا دادن زانو هنگام راه رفتن در کلینیک دکتر میثم با ایمان اسکوئی فوق تخصص و جراح زانو در تهران به کمک کادر درمانی مجرب و استفاده از تجهیزات پزشکی مدن زودتر اقدام کنید.برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت با شماره 09938515036 تماس بگیرید و یا از طریق پر کردن فرم زیر با ما در ارتباط باشید.