التهاب لگن در کودکان

ارسال شده توسط: میثم باایمان اسکوئی دسته بندی : بیماری‌های لگن دیدگاه : 0 دیدگاه

التهاب لگن در کودکان به معنی التهاب مفصل ران است. این بیماری می‌تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله عفونت، آرتریت روماتوئید و بیماری پرتس ایجاد شود. علائم التهاب لگن در کودکان شامل درد، لنگیدن، سفتی و محدودیت حرکت مفصل ران است. بیماری های لگن در کودکان از جمله بیماری های شایع بین نوزادان و کودکان است که درمان آن نسبت به نوجوانان سخت تر است.

علل مشکلات لگن در کودکان

مشکلات لگن در کودکان می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که به طور کلی به دو دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم می شوند:

علل مادرزادی:

• دررفتگی مادرزادی لگن (DDH): دررفتگی مادرزادی لگن زمانی رخ می‌دهد که سر استخوان ران به طور کامل در حفره لگن قرار نمی‌گیرد. DDH می‌تواند در بدو تولد یا در اوایل دوران کودکی تشخیص داده شود.
  • ناهنجاری های استخوانی: برخی از کودکان با ناهنجاری های استخوانی متولد می‌شوند که می‌تواند بر لگن آنها تأثیر بگذارد. این ناهنجاری ها ممکن است شامل دیسپلازی استخوانی یا بیماری پرتس باشد.

علل اکتسابی:

• عفونت: عفونت مفصل لگن می‌تواند باعث التهاب و درد شود.
  • آرتریت روماتوئید نوجوانان (JRA): JRA یک بیماری التهابی مزمن است که می‌تواند مفاصل، از جمله مفصل لگن را درگیر کند.
  • آسیب: آسیب به لگن در اثر تصادف یا سقوط می تواند منجر به مشکلات لگن شود.

بیشتر بخوانید: درمان شکستگی لگن

علائم التهاب لگن در کودکان

• درد در کشاله ران، ران یا زانو
  • لنگیدن
  • محدودیت حرکتی مفصل ران
  • بی حالی
  • بی اشتهایی
  • تحریک پذیری
  • عدم تقارن چین های ران و پاها
  • مشکل در حرکت دادن پاها
  • درد در مفصل لگن
  • تورم یا سفتی مفصل لگن

برای مطالعه بیشتر بخوانید: سیاه شدن سر استخوان ران

معمولا نوزادان و کودکان کوچک‌تر نسبت به درد و یا صدمه دیدن دیرتر واکنش نشان می‌دهند.اگر کودکی دچار التهاب مفصل لگن شده باشد با مراجعه به یک دکتر ارتوپد و انجام یک سری آزمایشات و معاینه فیزیکی قابل تشخیص و درمان است.ناتوانی در ایستادن و نشستن و یا گریه کردن نوزاد هنگام سرپا ایستادن هم میتواند از علائمی باشد که در صورت تکرار آن باید به پزشک مراجعه کنید.

روش های تشخیص بیماری لگن در کودکان

روش های مختلفی برای تشخیص بیماری لگن در کودکان وجود دارد که به طور کلی به دو دسته معاینات فیزیکی و تصویربرداری تقسیم می شوند:

معاینات فیزیکی:

• معاینه لگن: پزشک معاینه فیزیکی لگن کودک را انجام می‌دهد تا به دنبال علائمی مانند درد، تورم، سفتی و محدودیت حرکت باشد.
  • معاینه راه رفتن: پزشک راه رفتن کودک را مشاهده می‌کند تا به دنبال علائمی مانند لنگیدن یا عدم تقارن در گام ها باشد.
  • معاینه ستون فقرات: پزشک ستون فقرات کودک را معاینه می‌کند تا به دنبال علائمی مانند اسکولیوز یا لوردوز باشد.

تصویربرداری:

• اشعه ایکس: اشعه ایکس می‌تواند برای بررسی ناهنجاری های استخوانی، مانند دررفتگی مادرزادی لگن یا بیماری پرتس، استفاده شود.
  • سونوگرافی: سونوگرافی می‌تواند برای بررسی بافت های نرم لگن، مانند عضلات و رباط ها، استفاده شود.
  • MRI: MRI می تواند برای بررسی دقیق تر مفصل لگن و ساختارهای اطراف آن استفاده شود.

آزمایش:

• آزمایش خون: آزمایش خون می‌تواند برای بررسی علائم عفونت یا آرتریت روماتوئید نوجوانان (JRA) استفاده شود.
  • آزمایش ادرار: آزمایش ادرار می‌تواند برای بررسی علائم عفونت استفاده شود.

برای بیشتر بخوانید: جراحی تعویض مفصل ران

موارد دیگر

• سابقه پزشکی کودک خود را جمع آوری کنید. این شامل اطلاعاتی مانند سابقه خانوادگی مشکلات لگن، وضعیت بریچ در دوران بارداری، کمبود مایع آمنیوتیک، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد است.
  • یک لیست از علائم کودک خود تهیه کنید. این شامل اطلاعاتی مانند نوع درد، لنگیدن، تورم، سفتی و محدودیت حرکت است.

درمان التهاب لگن در کودکان

درمان التهاب لگن در کودکان به علت آن بستگی دارد. در اینجا به طور خلاصه به برخی از روش های درمان این بیماری اشاره می کنیم:

درمان عفونت:

عفونت لگن در کودکان، که به عنوان آرتریت سپتیک لگن نیز شناخته می‌شود، یک بیماری جدی است که می‌تواند به مفصل ران آسیب برساند. این بیماری در اثر ورود باکتری یا ویروس به مفصل ران ایجاد می‌شود.درمان عفونت لگن در کودکان بستگی به شدت عفونت دارد. در موارد خفیف، ممکن است آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی تجویز شود. در موارد شدید، ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و تجویز آنتی‌بیوتیک‌های وریدی باشد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به جراحی برای تخلیه چرک از مفصل ران باشد.

درمان آرتریت روماتوئید:

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خودایمنی مزمن است که می‌تواند باعث التهاب مفاصل در سراسر بدن، از جمله لگن شود. RA در کودکان به عنوان آرتریت روماتوئید نوجوانان (JRA) شناخته می‌شود. برای درمان آرتریت در کودکان موارد زیر قابل انجام است:

• مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): برای کاهش درد و التهاب
  • مصرف داروهای ضد روماتیسماتیک اصلاح کننده بیماری (DMARDs): برای سرکوب سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از پیشرفت بیماری
  • فیزیوتراپی: برای حفظ قدرت و انعطاف پذیری مفصل ران

درمان بیماری پرتس:

بیماری پرتس، که به نام بیماری Legg-Calve-Perthes نیز شناخته می‌شود، یک اختلال در مفصل ران است که در کودکان رخ می‌دهد. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که جریان خون به قسمت توپی مفصل ران (سر استخوان ران) مختل یا مسدود می‌شود این بیماری به سیاه شدن سر استخوان ران نیز معروف است.برای درمان این بیماری روش های زیر انجام می‌شود:

• داروهای ضد درد: برای تسکین درد
  • فیزیوتراپی: برای حفظ قدرت و انعطاف پذیری مفصل ران
  • جراحی: در موارد شدید برای اصلاح ناهنجاری های مفصل ران

در اینجا چند نکته کلی برای مراقبت از کودکی که به التهاب لگن مبتلا است، ارائه می‌دهیم:

• از فعالیت هایی که باعث درد یا تشدید علائم می شوند، خودداری کنید.
  • از داروهای تجویز شده توسط پزشک طبق دستور استفاده کنید.
  • به طور منظم با پزشک خود ملاقات کنید تا روند بهبودی کودک شما را رصد کند.

درمان خانگی التهاب مفاصل کودکان

التهاب مفاصل در کودکان، که به عنوان آرتریت نیز شناخته می‌شود، می‌تواند باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل شود. این بیماری می‌تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله عفونت، آرتریت روماتوئید و بیماری پرتس ایجاد شود.در حالی که درمان‌های پزشکی برای التهاب مفاصل کودکان وجود دارد، برخی از درمان‌های خانگی نیز می‌توانند به تسکین علائم و بهبود کیفیت زندگی کودک شما کمک کنند.

1. استراحت:

کودک شما باید به اندازه کافی استراحت کند تا مفصل لگن او فرصت بهبودی داشته باشد. از فعالیت های شدید که می تواند علائم را تشدید کند، خودداری کنید.

2. کمپرس سرد یا گرم:

استفاده از کمپرس سرد یا گرم می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. یک کمپرس سرد را می‌توان 20 دقیقه در روز چند بار استفاده کرد. یک کمپرس گرم را می‌توان 15 تا 20 دقیقه در روز چند بار استفاده کرد.

3. ماساژ:

ماساژ ملایم عضلات اطراف مفصل لگن می‌تواند به تسکین درد و سفتی کمک کند.

4. حمام نمک اپسوم:

حمام نمک اپسوم می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. 1/2 فنجان نمک اپسوم را به وان حمام آب گرم اضافه کنید و بگذارید کودک شما 15 تا 20 دقیقه در آن خیس بخورد.

5. زردچوبه:

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است که به تسکین درد و التهاب کمک می‌کند. می‌توانید 1/2 قاشق چای خوری زردچوبه را به یک لیوان شیر گرم اضافه کنید و به کودک خود بدهید تا بنوشد.

6. زنجبیل:

زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و مسکن است که می‌تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند. می‌توانید 1/2 قاشق چای خوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. سپس آن را صاف کنید و به کودک خود بدهید تا بنوشد.

7. فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی می‌تواند به کودک شما کمک کند تا دامنه حرکتی و قدرت عضلات خود را بهبود بخشد.

8. داروهای مسکن بدون نسخه:

داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به تسکین درد و التهاب کمک کنند.

سخن پایانی

برای درمان بیماری لگن در کودکان و درمان التهاب مفصل لگن در نوزادان قبل از هر گونه اقدام باید به یک پزشک مورد اعتماد و با تجربه ارتوپدی مراجعه نمایید تا بهترین تشخیص را برای پیدا کردن روش مناسب درمان کودک شما انجام دهد.دکتر میثم با ایمان اسکوئی متخصص و جراح لگن در تهران هستند که انواع درمان های مفصل لگن از جمله تعویض مفصل و روش های غیر تهاجمی در کلینیک ایشان انجام میشود جهت دریافت نوبت با شماره 09938515036 تماس بگیرید و یا از طریق فرم زیر با ما در ارتباط باشید.