جراحی میکروفرکچر زانو

ارسال شده توسط: میثم باایمان اسکوئی دسته بندی : بیماری های زانو, جراحی دیدگاه : 0 دیدگاه

جراحی میکروفرکچر زانو یکی از روش‌های پیشرفته درمانی برای ترمیم آسیب‌های وارد‌شده به غضروف زانو است. هنگامی که غضروف‌های مفصل به هر علتی مانند بیماری یا صدمات ناشی از تصادف و فعالیت‌های شدید ورزشی از بین می‌روند، جراح ارتوپد این روش درمانی را پیشنهاد می‌دهد. در مقاله پیش‌رو، جزئیات این متد و فواید و عوارض آن برای بیماران کاندید جراحی خواهیم پرداخت.

جراحی میکروفرکچر زانو چیست؟

غضروف‌های مفصل زانو به دلایل مختلفی تحلیل می‌روند. زمانی که روش‌های درمانی غیر تهاجمی پاسخگوی درمان آسیب‌دیدگی زانو نباشند، پزشک ارتوپد جراحی میکروفرکچر زانو را برای بیمار تجویز می‌کند. میان غضروف‌های زانو هیچ خونی در جریان نیست و طی این عمل، دکتر با ابزارهای مختلفی خون را به این قسمت هدایت می‌کند. خون به‌تدریج بین مفاصل لخته شده و در نهایت، فاکتورهای رشد استخوان و پلاسمای موجود در آن، غضروف‌سازی را انجام می‌دهند.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: جراحی آرتروسکوپی زانو

جراحی میکروفرکچر زانو چیست؟

چه عواملی باعث می‌شوند تا غضروف‌های مفصل زانو از بین بروند؟

• آسیب غضروف‌های مفصلی زانو در اثر انجام کارهای زیر اتفاق می‌افتد:
  • اعمال تکراری مانند دو زانو نشستن یا عادت انداختن پاها روی یکدیگر
  • یک رویداد آسیب‌زا مانند زمین‌خوردن یا تصادف
  • انجام یک فعالیت بدنی شدید مانند دویدن یا ورزش‌های رزمی، فوتبال یا بسکتبال.
  • علاوه‌ براین‌ها، آرتروز زانو نیز از مهم‌ترین دلایل تحلیل غضروف زانو است.

چه کسانی باید جراحی میکروفرکچر زانو را انجام دهند؟

تشخیص اینکه آیا بیمار باید جراحی میکروفرکچر زانو را انجام دهد یا خیر، بسیار مهم است و یک پزشک ارتوپد با تجربه باید این کار را انجام دهد. جراح علاوه‌ بر شرح حال و سوابق پزشکی بیمار، نیاز به معاینه دقیق، بررسی علائم و ارزیابی رادیوگرافی دارد. بهترین کاندیداها برای انجام این جراحی، افراد با سن کمتر از 50 سال هستند. به‌طورکلی، جراح ارتوپد شرایطی را برای کاندیدای این روش درمانی در نظر می‌گیرد، از جمله:

• جراحت غضروفی زانوی بیمار خفیف یا شدید باشد.
  • فرد ورزشکار است یا اینکه از نظر فیزیکی چقدر فعال باشد.
  • شخص علائمی را تجربه کرده است که با این نوع از جراحی از بین بروند.

پزشک، مشروط بر موارد بالا، تصمیم می‌گیرد که فرد نیاز به درمان از طریق جراحی میکروفرکچر زانو دارد یا خیر.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: ارتوکین تراپی چیست؟

چه کسانی باید جراحی میکروفرکچر زانو را انجام دهند؟

علائم آسیب غضروف مفصلی که با تکنیک میکروفراکچر درمان می‌شوند، چه هستند؟

علائم و نشانه‌های آسیب غضروف مفصل زانو که با جراحی میکروفرکچر درمان می‌شوند، عبارت‌اند از:

• تورم مزمن: وقتی که غضروف‌ها از بین می‌روند، قطعات استخوانی داخل مفصل به هم ساییده یا در این ناحیه شناور می‌شوند که منجر به التهاب مزمن خواهد شد.
  • درد شدید: فرد هنگام راه رفتن، خم کردن زانو، بالا یا پایین ‌رفتن از پله‌ها درد زیادی را در قسمت زانو حس می‌کند.
  • خالی کردن زانو: ممکن است هنگامی که وزن شخص روی زانوی آسیب‌دیده قرار می‌گیرد، مفصل جابه‌جا شود یا احساس لقی کند.
  • قفل ‌شدن زانو: قطعات شناور استخوان‌ها یا غضروف‌های تحلیل‌رفته داخل مفصل در هنگام خم ‌شدن در مفصل گیر کنند و باعث قفل ‌شدن و محدودیت در حرکت پا شوند.
  • صدا‌ دادن زانو: بیمار حین راه ‌رفتن صدای ساییدگی یا شکستن را از قسمت زانوی خود می‌شنود.
  • با وجود این علائم، پزشک به شما تکنیک جراحی میکروفرکچر را پیشنهاد خواهد داد.

روش جراحی میکروفرکچر غضروف زانو

جراح ارتوپد در جریان عمل میکروفرکچر زانو، مراحل زیر را انجام خواهد داد:

• پس از بیهوشی، یک برش به اندازه 6 میلی‌متر روی زانو ایجاد می‌کند.
  • یک لوله بلند و نازک به نام آرتروسکوپ که در انتهای آن یک لنز دوربین قرار دارد را وارد مفصل می‌کند.
  • دوربین به یک مانیتور در اتاق عمل متصل است و به جراح این اجازه می‌دهد تا داخل زانو را به‌دقت بررسی نماید.
  • در صورت نیاز، جراح یک یا چند برش دیگر روی زانو ایجاد می‌کند تا ابزارهای دیگری مانند Awl را وارد مفصل نموده و به کمک آن سوراخ‌های بسیار ریزی در نزدیکی غضروف آسیب‌دیده ایجاد نماید. به این ترتیب، خون وارد این قسمت می‌شود و بدن به‌مرور، در این ناحیه غضروف می‌سازد.
  • عمل جراحی میکروفراکچر زانو یک روش کم‌تهاجمی است که بین نیم ساعت تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: پلاسما درمانی برای زانو

مراقبت‌های بعد از عمل میکروفرکچر

پس از جراحی میکروفرکچر زانو، مهم است که مراقبت‌های لازم را به عمل آورید. اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید، استراحت کافی است. از فعالیت‌های سنگین و انجام ورزش تا زمان تایید پزشک اجتناب نمایید. همچنین توجه به تغذیه سالم و متعادل را فراموش نکنید. هرگونه دارویی که جراح ارتوپد تجویز کرده را حتماً طبق دستور مصرف نمایید و از پمادها و دیگر درمان‌های خانگی آسیب زانو نیز غافل نشوید. بعد از عمل میکروفرکچر زانو، موارد زیر مورد انتظار هستند.

1) حرکت دادن زانو

هدف اصلی جراحی زانو این است که بتوانید این مفصل را به‌درستی به کار بگیرید. پس از جراحی میکروفراکچر، استفاده از عصا به شما توصیه می‌شود. بالا یا پایین‌ رفتن از پله‌ها نیز ممکن است، اما پس از بهبودی کامل زخم. تمرین‌هایی که فیزیوتراپیست به شما می‌دهد را در خانه انجام دهید و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیر طبیعی، به پزشک خود اطلاع دهید.

2) استفاده از مسکن‌ها و داروهای ضد درد

ممکن است جراح در حین عمل از بلاک عصبی کمک بگیرد. در این روش، پزشک یک بی‌حس‌کننده موضعی را در عصب‌های موردنظر تزریق می‌کند تا در انتقال پیام‌های عصبی وقفه بیندازد و درد را کاهش دهد. اندام آسیب‌دیده شما در این حالت برای چند ساعت یا چند روز بی‌حس می‌ماند و با از بین رفتن آن احساس درد خواهید کرد. برای همین استفاده از مسکن‌ها را توصیه می‌کنیم تا بتوانید درد را به حداقل برسانید.

3) کمپرس یخ

سرمادرمانی در کاهش تورم و درد مفید است. یخ را در یک کیسه پلاستیکی بگذارید تا از خیس‌ شدن پانسمان جلوگیری کنید. سپس کیسه یخ را در یک حوله بپیچید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی محل زخم قرار دهید. این کار را می‌توانید هر 3 تا 4 ساعت تکرار نمایید. همچنین بهتر است پا را کمی بالاتر از سطح بدن و روی بالش بگذارید تا جریان خون و التهاب این ناحیه کمتر شود.

4) مراقبت از زخم

زخم‌های جراحی میکروفرکچر زانو تا دو هفته پس از عمل بهبود می‌یابند. در طول این مدت، همان‌طور که پزشک برایتان توضیح می‌دهد، آن‌ها را تمیز و خشک نگه دارید. معمولاً پانسمان را پرستار یا پزشک دیگری تعویض می‌کند، اما ممکن است از شما بخواهد تا خودتان این کار را در خانه انجام دهید تا نیازی به حرکت دادن بی‌مورد پا نباشد. هنگام ترخیص، اطلاعات لازم برای مراقبت از زخم را برای شما توضیح خواهند داد.

5) بازگشت به زندگی روزمره

بهبودی زانو پس از عمل میکروفرکچر معمولاً بین 2 تا 4 ماه طول می‌کشد و یک سال تا درمان کامل زمان می‌برد. تا زمانی که از عصا استفاده می‌کنید، رانندگی برای شما مجاز نیست. حتماً این موضوع را با جراح یا فیزیوتراپیست خود در میان بگذارید و سوالاتتان را بپرسید. اینکه چه زمانی می‌توانید فعالیت‌های عادی روزانه را از سر بگیرید یا اینکه چه موقع می‌توانید به شغلتان برگردید. فیزیوتراپیست در این موارد می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

6) تفریح و ورزش

انجام فعالیت‌هایی مانند تفریحات و سفر یا ورزش‌کردن به وسعت آسیب و عمل جراحی بستگی دارد. فیزیوتراپیست شما را در این امر راهنمایی خواهد کرد، اما به احتمال زیاد، تا چند ماه اولیه پس از جراحی میکروفراکچر زانو، بیشترین فعالیت ورزشی شما، همان حرکات سبکی خواهد بود که پزشک توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید: درمان آرتروز زانو با سلول های بنیادی

عوارض جراحی میکروفرکچر زانو

مانند هر جراحی دیگری، عمل میکروفراکچر زانو نیز ممکن است با پیامدهایی همراه باشد. عوارض جراحی میکروفرکچر زانو به شرح زیر هستند:

• ممکن است بدن شما به داروها حساسیت نشان دهد.
  • امکان لخته‌شدن خون در بقیه قسمت‌های پا وجود دارد که پس از عمل، داروهای مرتبط با آن برای شما تجویز می‌شود.
  • در صورت عدم مراقبت صحیح، امکان عفونت زخم وجود دارد.
  • غضروف ساخته‌شده به کمک میکروفرکچر به اندازه غضروف اصلی بدن قوی نیست و امکان شکستگی آن وجود دارد.
  • امکان دارد غضروف با گذشت زمان رشد بیشتری داشته باشد و بزرگ‌تر شود که درد و تورم زانو را بیشتر خواهد کرد.
  • امکان سفتی زانو و پایین آمدن دامنه حرکتی در فرد وجود دارد.
  • پس از عمل جراحی روی زانوی خود به یک فیزیوتراپیست نیاز پیدا خواهید کرد. همچنین با راهنمایی‌های پزشک و مراقبت‌های صحیح بعد از جراحی، می‌توانید از این عوارض پیشگیری نمایید.

بهترین مرکز جراحی میکروفرکچر زانو

عمل میکرو‌فرکچر زانو یکی از روش‌های پیشرفته درمانی برای مشکلات مربوط به آسیب‌های جزئی و حاد در استخوان‌ها و بافت‌های نرم زانو است. این جراحی از جدیدترین تکنیک‌ها و تجهیزات پزشکی با هدف بهبود عملکرد زانو و کاهش درد و التهاب در این ناحیه پیشنهاد می‌شود. بهترین مرکز جراحی میکروفرکچر زانو کلینیک دکتر اسکویی است. دکتر میثم باایمان اسکویی، فوق تخصص و جراح زانو در تهران است که با بیش از ده سال تجربه از روش‌های روز دنیا برای درمان آسیب‌های زانو کمک می‌گیرد. برای رزرو نوبت جراحی میکروفراکچر زانو از کلینیک دکتر اسکویی می‌توانید از فرم زیر اقدام نمایید.

سؤالات متداول

مدت‌زمان جراحی میکروفراکچر زانو چقدر است؟

عمل میکروفرکچر زانو معمولاً بین 30 تا 90 دقیقه طول می‌کشد و نسبت به دیگر جراحی‌ها زمان بهبودی کوتاه‌تری دارد.

چه مدت بعد از جراحی میکروفراکچر زانو می‌توانم راه بروم؟

قرار دادن وزن روی زانو از روش‌های بهبودی سریع‌تر آن پس از عمل است، بنابراین به‌محض التیام زخم جراحی، می‌توانید با مشورت پزشک، راه رفتن با عصا را شروع کنید.

آیا ارزش دارد که عمل میکروفرکچر زانو را انجام دهم؟

اگر درد زیادی دارید یا قادر به انجام ساده‌ترین فعالیت‌های روزانه نیستید، جراحی میکروفرکچر زانو یکی از روش‌های درمانی پیش‌روی شماست و می‌تواند بخش زیادی از درد شما را از بین ببرد.

آیا غضروف زانو قابلیت ترمیم دارد؟

غضروف زانو امکان بازسازی و رشد دوباره ندارد، اما تکنیک جراحی میکروفراکچر می‌تواند امکان ساخت غضروف از طریق پلاسمای خون را ممکن کند.